23948sdkhjf

Ford Trucks rykker hastigt mod vest

Den tyrkiske lastbilfabrik går efter 5% markedsandel i Europa med en aggressiv vækst-plan - og har nu startet forhandling i Vesteuropa

Tyrkiske Ford Trucks går efter 5% markedsandel i Europa og har nu startet forhandling i Vesteuropa – og en dansk aftale kan komme hurtigere end forventet

Ford Trucks har store ambitioner på det europæiske lastbilmarked, og efter introduktionen af langturstrækkeren F-Max for et år siden har den tyrkiske lastbilproducent på meget kort tid dækket hele Østeuropa med et netværk af salgsforhandlere.

I oktober tog Ford Trucks det første skridt ind i Vesteuropa, da den officielle aftale om salg af de tyrkiske lastbiler blev underskrevet med partnere i Spanien og Portugal. Lastbil Magasinet var i den anledning med til Ford Trucks’ officielle indtog på det vesteuropæiske marked, som blev markeret med et arrangement på Jarama-racerbanen i udkanten af den spanske hovedstad, Madrid.

»Ford Trucks var kendt på gaderne i Europa i 80’erne. Og nu er vi tilbage igen. Det er en milepæl for Ford Trucks nu at være til stede i Vesteuropa,« lød det ved lanceringen fra Haydar Yenigün, adm. direktør for Ford Otosan, som Ford Trucks er en del af.

Ford Otosan er et joint venture ejet i fællesskab af amerikanske Ford Motor Company og den tyrkiske bilkoncern Koc Group, som hver sidder på 41% af aktierne. De resterende 18% af aktierne er udbudt i fri handel.

Varebiler og lastbiler

Ford Otosan er bl.a. kendt for at producere varebilerne Courier og Transit, men divisionen Ford Trucks har på den tyrkiske lastbilfabrik en kapacitet på 15.000 lastbiler om året, som udnyttes. Ud over det nye flagskib F-Max har Ford Trucks også anlægsbiler og distributionsbiler, primært baseret på den lidt ældre Ford Cargo-serie, som også produceres på licens af samarbejdspartnere i Kina, Brasilien og Rusland.

Langtursmodellen F-Max produceres kun på fabrikken i Tyrkiet. Den blev lanceret i slutningen af 2018 og vandt titlen som International Truck of the Year 2019. Prisen og den efterfølgende interesse fik Ford Trucks til at sætte ekstra fart på planerne om at udbygge netværket af salgs- og serviceforhandlere i Europa.

Går efter fem procent

Ambitionerne er store. Hele Europa, herunder Danmark, er allerede nu dækket af et servicenetværk, mens salgsforhandlere skal være på plads overalt senest 2022. Målsætningen er 5% markedsandel i hvert eneste europæisk land, som Ford Trucks etablerer sig i. På sigt stiler Ford Trucks efter, at 50% af de eksporterede lastbiler skal sendes til Europa.

»Jeg har fået stillet spørgsmålet, om vi er sindssyge. Fordi vi vælger at gå ind på et marked, hvor de syv søstre i forvejen er etableret og dominerer,« lyder det bramfrit fra Haydar Yenigün med henvisning til de syv etablerede vesteuropæiske lastbilmærker.

5% lyder da også som en ret frisk målsætning. Selvom hele produktprogrammet i teorien vil være tilgængeligt, så har Ford Trucks reelt kun én model at tilbyde europæerne – nemlig Ford

F-Max i 4x2 version med 500 hk.

»Vi tror på os selv og vores måde at lave forretning på. Vi er et lille firma, som er meget adræt. Vi har et tættere forhold til vores forhandlere. Vi vil gerne have, at det er mere som et familieforhold end et forretningsforhold,« lyder filosofien fra Ford Trucks-bossen.

De foreløbige erfaringer fra Ford Trucks’ indtog i Europa er blandede. I Rumænien har Ford Trucks allerede opnået en markedsandel på 7,9% som det foreløbig bedste resultat. De største europæiske markeder for Ford Trucks er foreløbig Rumænien, Ungarn, Rusland og Ukraine.

Jagter dansk aftale

Det danske marked skal ifølge den officielle Ford-køreplan være dækket af et salgsnetværk senest i 2022. I praksis kan en dansk aftale dog være langt tættere på.

Den tyrkiske lastbilproducent har nemlig i nogle måneder allerede været i dialog med flere danske forhandlere, som er interesserede i at tage importen af Ford Trucks’ lastbilprogram i Danmark.

»Ja, det er korrekt. Vi fik en henvendelse fra en dansk forhandler, som selv viste interesse og kontaktede os,« bekræfter Ercan Emrah Duman, direktør for International Markets hos Ford Trucks, over for Lastbil Magasinet.

Midt i oktober havde han faktisk planlagt at tage til Danmark for muligvis at indgå en aftale om salg af Ford Trucks til danske kunder. Men da flere interesserede har meldt sig på banen, arbejder Ford Trucks derfor nu på at arrangere møder med alle de danske bejlere.

»Hvis det falder på plads, så kan vi have en aftale allerede i år. Indtil videre skal vi mødes og snakke videre om det. Det er hurtigere end planlagt, men hvis vi kan finde den rigtige løsning, så er vi åbne for at starte salget i Danmark allerede nu,« siger Ercan Emrah Duman.

Servicenetværket er allerede på plads i Danmark. TIP Trailer Services er således udpeget som officiel servicepartner med fem danske afdelinger klar til at tage imod Ford-lastbiler.

6x2 højt på listen

Ford F-Max fås som nævnt indtil videre i én version – som 4x2 trækker op til 44 tons vogntogsvægt, udstyret med Ford Trucks’ egen 12,7 liters Ecotorq-motor på 500 hk, samt 12 trins Traxon-gearkasse fra ZF. F-Max er den første lastbil fra Ford Trucks med et førerhus i fuld bredde på 2,5 meter.

Lastbilerne vil også blive tilbudt med servicekontrakter, og Ford Trucks er desuden i dialog med forskellige europæiske finansieringsselskaber for at finde den rigtige partner – og et samarbejde forventes at blive indgået meget snart.

Direkte adspurgt om planerne for at udvide sortimentet med en 3-akslet trækker, så giver Ford Trucks også det indtryk, at en F-Max som 6x2 trækker står højt på prioriteringslisten. Den eneste anden 3-akslede trækker, som Ford Trucks har i programmet, er en 6x4 anlægsbil fra Ford Cargo-serien, som undertegnede selv prøvekørte i 2015 i Tyrkiet – og med al respekt, så er den næppe interessant for et vesteuropæisk publikum.

Ud over F-Max består Ford Trucks’ produktprogram af Ford Cargo-serien til både distribution og anlægskørsel, en specialserie til særlige byopgaver som fx renovation. I praksis kommer vi dog næppe til at se andre modeller end F-Max på vores breddegrader.

Hastigt vokseværk

At Ford Trucks har haft travlt de seneste år, afspejler sig antallet af lande, hvor den tyrkiske fabrik er til stede med forhandlere. I 2015 var det 17 lande, i 2019 er antallet vokset til 44, og i 2023 skal det tal være helt oppe på 80 lande med salgsforhandling (heraf skal de 31 lande være i Europa).

»2023 er et vigtigt år for os, for her regner vi med at have alle planer for vores udvidelser på plads,« siger Haydar Yenigün.

Ford Otosan blev stiftet tilbage i 1959, og kun to år efter blev R&D-afdelingen (forskning og udvikling) etableret. Ford Otosan har udviklet sig til hjertet for udvikling af Fords tunge lastbiler, og den nye F-Max er således et 100% tyrkisk produkt – både hvad angår design, udvikling og produktion.

Om det så er nok til for alvor at få hul igennem til de europæiske vognmænd, vil de kommende år vise.

»Det er ikke nemt for et nyt mærke, der kommer ind på markedet. Men vi stoler på vore køretøj, på vores forhandlere og på vores strategi. Vi planlægger at have en meget aggressiv forøgelse af vores produktion i de kommende år,« siger Haydar Yenigün.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.69