23948sdkhjf

Fornyet tvivl om Teslas lastbil

Tesla lancerede under stor medie-bevågenhed i november sidste år planerne om at producere en elektrisk lastbil, som skulle forandre lastbilverdenen med en hidtil uset rækkevidde og ydeevne.

Tesla Semi er navnet på lastbilen, som ifølge Tesla vil kunne køre op til 800 km på én opladning. Til gengæld har det været småt med detaljer om lastbilens egenvægt og nyttelast, ligesom flere konkurrenter og eksperter har stillet spørgsmål ved det realistiske i projektet.

For nylig blev Teslas karismatiske leder, Elon Musk, spurgt til status på Tesla Semi ved en online pressekonference, og svarene har næppe overbevist tvivlerne. Tværtimod har flere analyser efterfølgende spekuleret i, at Teslas planer om en lastbil er lagt død – eller i hvert fald på hylden.

Konkret blev Elon Musk bl.a. adspurgt, hvor Tesla Semi og Model Y (en bebudet kommende cross-over SUV i personbilklassen) egentlig skulle produceres. Elon Musk gav herefter et svar, der rettede sig mod Model Y – men nævnte ikke Tesla Semi med et ord.

Kender ikke ordretallet

Senere blev Elon Musk igen spurgt konkret til, hvor langt man er i processen med Tesla, og hvor mange bestillingsordrer der er kommet på lastbil-modellen. Til det svarede Tesla-lederen:

»Jeg ved faktisk ikke, hvor mange bestillinger, vi har fået.«

En anden Tesla-chef oplyste herefter, at tallet lå på omkring 2000 forhåndsbestillinger. Men det er ifølge Elon Musk ikke noget, man går op i hos Tesla.

»Vi har ikke rigtig gjort noget for at sælge dem, så det er kunder, der selv kommer til os. Det har ikke haft nogen prioritet for os at gøre nogen aktiv indsats for at sælge den,« sagde Elon Musk.

Fokus ligger et andet sted

Ved præsentationen i november 2017 blev det annonceret, at serieproduktion af Tesla Semi ville begynde i løbet 2019. Men adspurgt til tidshorisonten lød svaret undvigende fra Elon Musk.

»Vores fokus er på Model 3 (Teslas flagskib i personbiler) og på at få styr på produktionen. Dér ligger vores fokus lige nu,« sagde Elon Musk.

»Vi er nødt til at forblive fokuserede og ikke dele vores opmærksomhed på for mange forskellige projekter på samme tid,« sagde han videre.

Elon Musk blev også spurgt til nogle af de kritiske røster, der har været i forhold til de specifikationer på Tesla Semi, som blev offentliggjort ved præsentationen. Bl.a. med henvisning til, at chefen for Daimler Trucks, Martin Daum, ved et pressemøde tidligere i år indirekte sagde, at Tesla Semi bryder fysikkens love.

»Haha. Han ved ikke meget om fysik. Jeg kender ham. Haha. Jeg tog gerne en diskussion om det med ham. Jeg studerede faktisk fysik i college,« lød Elon Musks svar på dét.

Endnu længere rækkevidde

I stedet hævede Elon Musk overliggeren for Tesla Semi, som ifølge de oprindelige specifikationer vil kunne køre 500 miles (ca. 800 km) på en opladning.

»Selvom vi ikke forbedrede vores batteriteknologi overhovedet, kunne vi bygge en lastbil til 500 miles. Men vi bliver bedre end 500 miles. Den egentlige produktion bliver nok en lastbil på omkring 600 miles (ca. 960 km),« sagde Elon Musk.

Elon Musk kommenterede også det sagsanlæg, som konkurrenten Nikola har anlagt mod Tesla. Nikola kræver 2 milliarder dollars af Tesla for at have stjålet designet fra Nikolas el-lastbil, som efter planen skal køre på brint. Til det lød Elon Musks kommentar:

»Nikola sagsøger Tesla. Det er latterligt. Ingen køber en lastbil for, hvordan den ser ud, eller hvordan vinden går rundt om et sidespejl. Please…«

Ifølge Reuters er Tesla i øvrigt på vej med en massefyring af 9% af arbejdsstyrken for at gøre selskabet mere rentabelt, i særlig grad produktionen af Model 3.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172