23948sdkhjf

Gigantbøder uddelt til lastbil-fabrikker

Så faldt hammeren:

EU-Kommissionen har netop idømt fem europæiske lastbilmærker en bøde på samlet 2,93 mia. euro (21,8 mia. kr.) for brud på EU’s konkurrenceregler ved igennem 14 år at have samarbejdet om prissætning og at have forhalet udviklingen af ny teknologi til at mindske forurenende udslip.

De fem mærker, der skal til lommerne, er Daimler, Volvo/Renault, Iveco og DAF. De fem mærker har alle indrømmet deres deltagelse i kartellet og samarbejdet om opklaringen og indgåelse af forlig med EU-Kommissionen. Scania har til gengæld afvist at indgå forlig, og derfor er EU-Kommissionens sag mod Scania endnu ikke afsluttet.

MAN slipper helt for bødestraf. Ifølge EU-Kommissionen var det MAN, som i 2011 afslørede karteldannelsen, og belønning for denne rolle som ”sladrehank” er altså, at den tyske lastbilfabrik går økonomisk fri i kartelsagen.

EU’s konkurrencekommissær er dansk og hedder Margrethe Vestager. I et pressemøde i Bruxelles tirsdag fortalte hun mere om baggrunden for sagen og den afsagte dom:

»Vi har i dag udsendt et signal ved at uddele rekordbøder for alvorlige ulovligheder. I alt er der over 30 millioner lastbiler på europæiske veje, hvilket udgør omkring tre fjerdedele af al intern godstransport i Europa, og de spiller en afgørende rolle for den europæiske økonomi. Det er ikke acceptabelt, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som tilsammen tegner sig for 9 ud af 10 mellemstore og store lastbiler produceret i Europa, var del af et kartel i stedet for at konkurrere med hinanden,« sagde Margrethe Vestager.

Aftalte priser og tørrede miljøregningen af på kunderne

Sagen har især handlet om markedet for mellemstore (6-16 ton) og store (over 16 ton) lastbiler. Kommissionens undersøgelser viste, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF har samarbejdet i et kartel om følgende:

Koordination af ”bruttopriser” på lastbiler i Europa. Bruttoprisen henviser til den fabrikspris på nye lastbiler, som hvor producent sætter. Disse priser er fundamentet for prissætningen i lastbilindustrien. Den endelige pris for slutbrugeren bygger på yderligere lokale prisjusteringer, men med udgangspunkt i bruttoprisen.

Timingen i indførelse af nye emissionsteknologier i forhold til de stigende miljøkrav under de europæiske Euro-normer.

Videresendelse af udgifterne til at udvikle nye emissionsteknologier til kunderne.

Kartelsamarbejdet dækkede hele Europa og varede i 14 år. Det begyndte i 1997 og varede indtil 2011, hvor EU-Kommissionen gennemførte uanmeldte inspektioner hos producenterne i en række europæiske lande.

Sådan foregik svindelen:

Fra 1997 til 2004 blev der holdt møder på øverste ledelsesniveau mellem producenterne, nogle gange i forbindelse med transportmesser eller andre begivenheder. Dette blev suppleret af telefonsamtaler.

Fra 2004 og frem blev kartellerne organiseret via lastbilfabrikkernes tyske datterselskaber, og deltagerne kommunikerede primært elektronisk.

Igennem de 14 år handlede diskussionerne mellem selskaberne om de samme emner – primært stigninger i deres respektive ”bruttopriser”, timingen for indførelse af nye emissionsteknologier samt videresendelse af regningen for denne udvikling til kunderne.

Udregningen af bøderne til de enkelte fabrikker har taget udgangspunkt i hver enkelt producents markedsandel i Europa inden for mellemstore og store lastbiler.

Hertil kommer, at det har været muligt at opnå rabat ved at indrømme sin skyld ved at indgå forlig, samt at samarbejde om den løbende opklaring. At indgå forlig har givet hver producent 10 procent rabat, mens der er givet forskellige rabatter for at medvirke til opklaringen – afhængig af, hvor medgørlige de enkelte selskaber har været i processen.

Således har Iveco opnået yderligere 10 % rabat for samarbejdet, Daimler 30 % og Volvo/Renault 40 %. MAN opnåede 100 % rabat ved at afsløre kartellet og slipper dermed helt for bødestraf. MAN stod ellers oprindeligt til en bøde på 8,9 mia. kr.

Sådan fordeler kartel-bøderne sig:

Daimler: 7,5 mia. kr.

DAF: 5,6 mia. kr.

Volvo/Renault: 5,0 mia. kr.

Iveco: 3,7 mia. kr.

MAN: 0 kr.

Sagen mod Scania er endnu ikke afsluttet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187