23948sdkhjf

Hyundai landsætter første brint-elektriske lastbiler i Europa

Hyundai Motor Company sendte søndag 5. juli de første 10 enheder af brint-lastbilen Hyundai Xcient Fuel Cell afsted mod Europa. Lastbilen er verdens første serieproducerede brint-lastbil til tung transport, og de første europæiske modeller skal rulles ud til kunder i Schweiz.

Hyundai forventer at sende 50 Xcient Fuel Cell-lastbiler til Schweiz i år – med de første officielle leveringer til kunder fra september. Den sydkoreanske fabrik forventer at levere 1.600 brint-lastbiler i Europa inden 2025.

»Xcient Fuel Cell er virkelighed allerede i dag, og ikke bare et fremtidigt skrivebordsprojekt. Ved at sende dette banebrydende køretøj på gaden nu markerer Hyundai en markant milepæl i den historiske udvikling af lastbiler og brint-teknologi,« udtaler In Cheol Lee, chef for erhvervskøretøjer hos Hyundai Motor.

»Opbygningen af et sammenhængende brint-økosystem, hvor essentiel transport udføres af køretøjer som Xcient Fuel Cell, vil føre til et paradigmeskifte, som fjerner CO2-udledningen fra transporten.»

Hyundai har som automobilproducent allerede erfaring med brint inden for personbiler.

»Hyundai har årtiers erfaring fra at have introduceret verdens første brintdrevne personbil, ix35, og den anden generation af brint-personbiler, Nexo. Det har givet os viden og førende brændselscelle-teknologi, som vi kan bruge til at fremme udviklingen af brint som drivmiddel til erhverskøretøjer. Resultatet er Xcient Fuel Cell,« siger In Cheol Lee.

Hyundai Xcient Fuel Cell drives af et brændselscelleanlæg med en effekt på i alt 190 kW. Syv tanke til opbevaring af hydrogen (brint) giver en samlet tank-kapacitet på 32,09 kg brint. Rækkevidden mellem hver optankning er sat til ca. 400 km (baseret på et vogntog på op til 34 tons totalvægt, opbygget til køletransport). Disse specifikationer er udviklet, så de passer til ønskerne hos de potentielle kunder, samt netværket af brint-tankstationer i Schweiz. Optankning af en lastbil tager mellem 8 og 20 minutter.

Elektriske lastbiler med brændselscelle-teknologi er velegnet til erhvervstransport pga. den relativt lange rækkevidde og korte optankningstid. Det dobbeltmonterede brændselscelleanlæg giver således også lastbilerne nok energi til at forcere de ofte bjergrige ruter i Schweiz.

Hyundai Motor arbejder for øjeblikket også på at udvikle en trækker til tung fjerntransport med op til 1.000 km på en enkelt optankning med et forbedret og mere effektfuldt brændselscelleanlæg. Denne kommende trækker-model fra Hyundai er tiltænkt markeder i hele verden, herunder Nordamerika og Europa.

I 2019 indgik Hyundai Motor Company i et joint venture-samarbejde med det schweiziske selskab H2 Energy. Det fælles selskab har navnet Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) og skal stå for at lease lastbilerne til schweiziske vognmænd på en betaling-for-brug-model, så kunderne ikke skal investere et større beløb fra starten.

Hyundai valgte Schweiz som sit første europæiske marked af forskellige årsager. En af dem er det schweiziske vejskat-system, som er undtaget for lastbiler med ”nul udledning”. Denne fordel alene opvejer – ifølge Hyundai – næsten den merpris pr. kilometer, som det koster at drive en brint-lastbil sammenlignet med en traditionel dieseldrevet lastbil.

For virkelig at reducere CO2-udledningen kræves det, at lastbilerne skal køre på grøn brint. Og Hyundais forretningsmodel i Schweiz baserer sig udelukkende på brint fremstillet på vandkraft. Schweiz er et af de lande i verden med størst andel af vandkraft og kan derfor levere nok grøn energi til produktionen af brint. Når projektet er i gang i Schweiz, planlægger Hyundai at udvide konceptet til andre europæiske lande.

Hyundai forventer, at brintdrevne køretøjer vil spille en stor rolle i fabrikkens produktion i fremtiden. På tværs af biler af lastbiler har Hyundai en målsætning om i 2025 at producere 670.000 elektriske lastbiler om året – heraf 110.000 drevet af brint.

Udrulning af brint-køretøjer – og ikke mindst lastbiler – kræver et netværk, og det er under opbygning i Schweiz. Tirsdag 7. juli foregik den officielle indvielse af den anden offentlige brint-tankstation i Schweiz, som også kan anvendes af lastbiler. Yderligere fem brint-stationer er planlagt til at åbne inden begyndelsen af 2021. Dermed vil Schweiz have syv brint-stationer på landets hovedfærdselsåre mellem byerne St. Gallen i øst og Lausanne i vest. Flere stationer er på tegnebrættet.

Tekniske data

Model

Hyundai Xcient Fuel Cell

Type

4x2 forvogn (venstrestyret)

Førerhus

Dagkabine

Akselafstand

5.130 mm

Længde

9.745 mm

Bredde

2.515 mm (2.550 med sidebeskytter)

Højde

3.730 mm

Maks. totalvægt forvogn

19.000 kg

Maks. vogntogsvægt

36.000 kg

Egenvægt

9.795 kg

Rækkevidde

400 km (som 34 tons kølevogntog)

Topfart

85 km/t

Brændselscelleanlæg, effekt

190 kW (2 x 95 kW)

Batteri

73,2 kWh (Akasol)

Elektrisk motor

350 kW / 3.400 Nm (Siemens)

Gearkasse

Allison, 6 gear fremad, 1 bak

Udveksling

4.875

Tank – opfyldningstryk

350 bar

Tank – kapacitet

32,09 kg hydrogen

Bremser

Skivebremser

Motorbremse

Retarder, 4 trin

Affjedring

Fuld luft

Dæk

315/70R22.5 (for og bag)

Sikkerhedssystemer som standard

FCA, SCC (Smart Cruise Control), EBS, LDW, ABS, VDC (Vehicle Dynamic Control)

Airbag

Som tilvalg

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25