Lastbilnyt

14. august 2019 - 01:44

App linkNu på Google Play

Kenworth tester spændende brint-lastbil

14. august 2019 - 01:44

Rasmus Haargaard

Amerikanske Paccar er også langt fremme med elektriske lastbiler – og lancerede for nylig en Kenworth brint-lastbil, der allerede er på vej ud i test hos kunder

 

Den amerikanske Paccar-koncern har en fod med i både den europæiske og amerikanske lastbilindustri gennem ejerskabet af DAF, samt de velkendte amerikanske mærker Peterbilt og Kenworth. Og mens DAF i 2018 præsenterede flere el- og hybridnyheder i Europa, så kom turen i starten af året til Peterbilt og Kenworth, som løftede sløret for to nye elektriske lastbiler.

 

Den ene var fra Peterbilt – med modelbetegnelsen 220EV, som slutter sig til to andre elektriske modeller, som Peterbilt tidligere har annonceret og påbegyndt test af. Peterbilt 220EV drives af en elektrisk aksel fra Meritor og har en rækkevidde på 100 miles (160 km).

Mest interesse trækker dog nyheden hos søstermærket Kenworth, som også har præsenteret en elektrisk drevet lastbil – men med brint som energikilde via et brændselscelleanlæg. Den brint-elektriske model er bygget over modellen Kenworth T680 og hedder T680 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Brint-lastbilen er udviklet i samarbejde med Toyota, der er langt fremme i forskning i brændselsceller.

 

Projekt-samarbejdet mellem Toyota og Kenworth er støttet af 41 mio. dollars fra de californiske myndigheder. Tidligere har de to selskaber udviklet på hver deres lastbil-prototype med brændselsceller, men har altså nu slået kræfterne sammen.

 

Brint-lastbilen kan yde 520 hk og har en rækkevidde på ca. 300 miles (480 km), og som del af projektet skal Shell stå for at bygge to brint-stationer for at begynde etableringen af den nødvendige infrastruktur.

Brint bedre til det tunge

Kenworth og Toyota fremhæver, at det ifølge dem giver større mening med brint og brændselsceller til tunge lastbiler frem for batterier – pga. den lavere vægt og kortere tid med at påfylde brændstof.

 

Toyota har allerede afprøvet brændselscelle-teknologien på personbilsmarkedet gennem modellen Mirai. Og Toyotas tidligere brint-lastbil, kaldet ”Alpha”, har siden 2017 kørt mere end 10.000 miles (16.000 km) i interne test i Californien.

 

I første omgang skal de levere 10 brint-lastbiler i trækker-versioner til transportfirmaer i Californien, som skal køre med dem i en testfase som del af almindelige dagligdags transport i området i og omkring Los Angeles.

 

I første omgang skal Kenworth og Toyota levere 10 brint-lastbiler i trækker-versioner til transportfirmaer i Californien, som i den kommende tid skal køre med dem i en testfase som del af almindelige dagligdags transport i området i og omkring Los Angeles.

Læst i alt:

1119 gange

Læses i øjeblikket af:

2

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger