23948sdkhjf

Kinesernes favorit

Foton-fabrikken har med europæisk inspiration vundet årets lastbil-pris i Kina, hvor der trods corona sælges flere – og bedre – lastbiler end nogensinde før

Fotons Auhawk R vandt titlen som Chinese Truck of the Year 2021, som blev uddelt på en transportmesse i Guangzhou i den sydkinesiske Guangdong-provins i slutningen af 2020.

Kina har på det seneste skærpet afgiftsreglerne for lastbiler på vejene, og udviklingen af Auhawk R-modellen har også haft fokus på at forbedre både komfort og effektiviteten. I januar 2020 indførte Kina fx en ny afgiftspolitik, hvor lastbiler fremover betaler afgift ud fra, hvor mange aksler de har.

Auhawk R-modellen har kraftigt forbedret TCO’en (de samlede ejeromkostninger) ved både en lavere egenvægt og ved at kunne godkendes til totalvægt på 18 ton – hvilket ikke er en selvfølge på det kinesiske lastbilmarked.

- Auhawk R er en ny generation af mellemtunge lastbiler udviklet af Foton Motor. Designet integrerer europæiske standarder med Kinas nye lovkrav og efterspørgslen på markedet. Med en smuk fremtoning, optimeret struktur, samt en intelligent, sikker og komfortabel opbygning giver den en fremragende køreoplevelse og sætter en ny standard på det kinesiske lastbilmarked, udtaler Yu Jing, juryformand for China Truck Of the Year, der står bag prisen, der blev uddelt for femte gang.

Femte kåring

Kåringen af Chinese Truck of the Year (CToY) blev indstiftet af det kinesiske magasin Commercial Vehicle Magazine i 2015. Prisen er indstiftet med støtte fra den europæiske (og i dag globale) organisation International Truck of the Year (IToY), der har uddelt prisen som Årets Lastbil i Europa siden 1977.

For at blive Chinese Truck of the Year skal en lastbil være lanceret og sat i produktion inden for de seneste 12 måneder af en kinesisk lastbilproducent, og totalvægten skal være over 3,5 ton. Kandidaterne vurderes på en række kriterier som effektivitet, sikkerhed og driftsomkostninger.

Det er anden gang, Foton vinder prisen. Foton er en statsejet producent af lastbiler, busser og landbrugsmaskiner i Kina, og Foton har i de seneste år integreret europæisk teknologi via joint ventures i samarbejde med bl.a. Daimler Group, Cummins og ZF.

Enorm vækst

Situationen på det kinesiske lastbilmarked i 2020 er noget anderledes end den øvrige verden. Trods Covid19-pandemiens hærgen har produktionen og salget af lastbiler kun gået én vej – nemlig opad – efter en kort nedlukning i starten af året. Siden er salgstallene strøget i vejret, og det forventes, at det endelige lastbilsalg for 2020 vil sætte rekord for det kinesiske marked. Og tallene er enorme – i løbet af de første 10 måneder af 2020 var der således solgt 4,2 mio. erhvervskøretøjer i Kina. Det er især det mellemtunge segment af lastbiler, der med en stigning på 41% har været med til at trække markedet frem i årets løb. Fremgangen på lastbilmarkedet tilskrives dels store investeringer i infrastruktur i de seneste år, samt øget forbrug og online handel i den kinesiske befolkning.

Nye tider i Kina

Væksten har også medført en stigende strøm af nye lastbilmodeller i Kina, hvor transportbranchen i de seneste år har efterspurgt højere kvalitet og lavere driftsomkostninger – hvor indkøbsprisen førhen har været stort set det eneste parameter.

Det har også betydet, at de mange kinesisk-europæiske joint venture-samarbejder har erobret større del af markedet i Kina– altså hvor etablerede vestlige lastbilfabrikker etablerer fælles selskab i samarbejde med en kinesisk producent. En del vestlige lastbilmærker eksporterer også deres ”rigtige” lastbiler til Kina, men disse ”premium”-produkter har det stadig svært pga. toldbarrierer og deraf en meget høj indkøbspris. Til gengæld har flere europæiske lastbilfabrikker, bl.a. Scania og Mercedes, for nylig offentliggjort planer om at etablere deres helt egen produktion i Kina – til det kinesiske marked.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188