Med fem huskeråd til korrekt dækvedligehold og opmærksomhed på dækkene kan nordiske transportører reducere den samlede CO2-udledning med 230.000 tons og sænke dækomkostningerne med 55 procent hvert år. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Michelin.
Her er Michelins fem råd:
- Sørg for, at dækvalg matcher anvendelse - det øger dækkets levetid, mindsker rullemodstanden og sænker brændstofforbruget
- Sørg for løbende kontrol af dæktryk - det forlænger levetiden, mindsker slid og reducerer brændstofforbruget
- Kør dækkene ned til sidste, lovlige millimeter - det nedbringer dækomkostningerne og sænker CO2-udledningen
- Sørg for systematisk dækmønsterskæring på udvalgte dækpositioner - det sænker omkostninger og CO2-udledning
- Udnyt re-gummiering det sparer penge og råmaterialer
For at afprøve Michelins anbefalinger i praksis blev der i september foretaget en rullemodstandstest i Malmby lufthavn. Her blev to identiske køretøjer udrustet med hhv. nye dæk, og dæk der var slidt ned til 1,6 mm. og så mønsterskåret til 4 mm. mønsterdybde. Lastbilerne startede side om side og accelererede til 34 km/t. Præcis samtidig blev de sat i frigear for at rulle længst muligt. Lastbilen med opskårne dæk rullede i snit 37 pct. længere end den med helt nye dæk.
»Vi vil gerne vise effekten, hvis alle transportører i Norden arbejder ud fra vores fem anbefalinger. Forsøget viser, at transportbranchen omregnet kan spare 1,3 mia. danske kroner og reducere CO2-udledningen med 230.000 tons hvert år. Altså tage et skridt mod mere bæredygtig transport med en enkel indsats,« forklarer Richard Andermyr, markedschef for Michelin Nordic.