23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Michelin: Nordiske transportører kan spare 230.000 ton CO2 årligt

Med fem huskeråd til korrekt dækvedligehold og opmærksomhed på dækkene kan nordiske transportører reducere den samlede CO2-udledning med 230.000 tons og sænke dækomkostningerne med 55 procent hvert år. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Michelin.

Her er Michelins fem råd:

- Sørg for, at dækvalg matcher anvendelse - det øger dækkets levetid, mindsker rullemodstanden og sænker brændstofforbruget

- Sørg for løbende kontrol af dæktryk - det forlænger levetiden, mindsker slid og reducerer brændstofforbruget

 

- Kør dækkene ned til sidste, lovlige millimeter - det nedbringer dækomkostningerne og sænker CO2-udledningen

 

- Sørg for systematisk dækmønsterskæring på udvalgte dækpositioner - det sænker omkostninger og CO2-udledning

 

- Udnyt re-gummiering det sparer penge og råmaterialer

For at afprøve Michelins anbefalinger i praksis blev der i september foretaget en rullemodstandstest i Malmby lufthavn. Her blev to identiske køretøjer udrustet med hhv. nye dæk, og dæk der var slidt ned til 1,6 mm. og så mønsterskåret til 4 mm. mønsterdybde. Lastbilerne startede side om side og accelererede til 34 km/t. Præcis samtidig blev de sat i frigear for at rulle længst muligt. Lastbilen med opskårne dæk rullede i snit 37 pct. længere end den med helt nye dæk.

»Vi vil gerne vise effekten, hvis alle transportører i Norden arbejder ud fra vores fem anbefalinger. Forsøget viser, at transportbranchen omregnet kan spare 1,3 mia. danske kroner og reducere CO2-udledningen med 230.000 tons hvert år. Altså tage et skridt mod mere bæredygtig transport med en enkel indsats,« forklarer Richard Andermyr, markedschef for Michelin Nordic.

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156