23948sdkhjf

Nikola lancerer elektrisk lastbil med batteri

Nikola Motor Company har i årevis bebudet en revolution af den tunge transportbranche med elektriske lastbiler, der drives af brændselsceller på hydrogen (brint). Nu har det amerikanske selskab netop annonceret, at der tilføjes en elektrisk lastbil med batterier til det kommende produkt-program, som officielt bliver lanceret til et stort arrangement i april.

Ifølge Nikola Motor Company vil de batteri-drevne elektriske lastbiler komme i tre udgaver – med en batterikapacitet på 500 kWh, 750 kWh eller 1 MWh. Nikolas batteri-modeller vil være målrettet lastbiler til transportopgaver med færre km.

Efter offentliggørelsen har Nikola Motor Company og den adm. direktør, Trevor Milton, haft travlt med at understrege, at Nikola ikke vakler i troen på, at hydrogen er fremtiden – og at batteri-lastbilerne kun er et supplement til produktprogrammet.

Nikola fremhæver bl.a., at deres hydrogen-lastbiler til fjerntransport vil mere end to ton lettere end en tilsvarende batteridrevet lastbil – ligesom påfyldning af brændstof går langt hurtigere end at oplade et batteri.

Nikola har udviklet to prototyper til det nordamerikanske marked – Nikola One (med sovekabine) og Nikola Two (med dagførerhus). Til det europæiske marked har Nikola desuden præsenteret Nikola Tre, en frembygget lastbil, som i løbet af i år skal begynde testkørsler i Norge.

Nikolas nye, flerstrengede brændstof-strategi sætter fingeren ned midt i en aktuel debat i branchen, hvor meningerne er delte om potentialet i de forskellige former for alternative brændstoffer og energilagring.

Nikola oplyser selv, at en fuldt læsset BEV (battery electric vehicle = elektrisk lastbil med batteri) med det største batteri på 1 MWh vil have en rækkevidde på op til 400 miles (643 km). Fuldt læsset på amerikansk betyder 36 tons totalvægt. Dog angiver Nikola også, at i praksis vil rækkevidden muligvis kun være ca. 300 miles (482 km), eftersom det kun anbefales at bruge op til 90 procent af batteriet, ligesom fx kold vind og vejr også kan påvirke batteriets styrke.

Ifølge Nikola-topchef Trevor Milton vil de batteridrevne elektriske lastbiler ikke have nogen effekt på det forventede salg af hydrogen-drevne lastbiler, som efter planen skal gå i produktion i år 2022 eller 2023.

Ifølge Nikolas planer skal USA og Canada i 2028 være dækket af mere end 700 brint-tankstationer, mens det europæiske netværk af stationer skal være rullet helt ud i 2030. Til det formal samarbejder man bl.a. med det norske selskab Nel Hydrogen med base i Oslo.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219