23948sdkhjf

Ny fabrik baner vejen for Nikola Tre

Iveco og Nikola har åbnet portene til det nye produktionsanlæg for elektriske lastbiler i tyske Ulm:

Samarbejdet mellem Iveco og den amerikanske Nikola-koncern er gået ind i en ny fase, efter at parterne for nylig for første gang kunne invitere offentligheden indenfor på det nye fabriksanlæg i Ulm, Tyskland.

Her skal der de kommende år bygges elektriske lastbiler, baseret på Ivecos lastbilplatform med langtursmodellen S-Way, samt teknologi fra Nikola Corporation, som har specialiseret sig i CO2-neutral brændstofteknologi. Det skal munde i serieproduktion af elektriske lastbiler – i første omgang med batterier fra det kommende årsskifte, og inden for et par år er det planen at igangsætte fremstilling af elektriske lastbiler med brændselscelleanlæg og brint som energikilde.

Det er den elektriske lastbilmodel under navnet Nikola Tre, som skal rulle af samlebåndet i Ulm i Tyskland. Her har Iveco historiske rødder, og frem til 2012 blev Stralis-serien produceret på anlægget, som altså har fået nyt liv med ombygningen til nu at huse koncernens store satsning på eldrevne lastbiler i fremtiden. De første Nikola Tre-modeller fra fabrikken vil dog blive leveret til udvalgte kunder i USA i 2022.

Brint-bilen vist frem

Ud over at fremvise det nye produktionsanlæg og Nikola Tre i en batterielektrisk trækker-version, så løftede Iveco og Nikola også sløret for det næste skridt i udrulningen af deres fælles modulære lastbil-platform. Nikola Tre FCEV – altså brint-lastbilen med brændselscelleanlæg – blev også vist frem for publikum. Denne næstkommende modelserie vil efter planen gå i produktion på anlægget i Ulm ved udgangen af 2023.

Ved præsentationen deltog også Gerrit Marx, chef for kommercielle køretøjer i CNH Industrial og fungerende direktør for Iveco (som er en del af CNH). Han hæftede sig ved, at man har formået at holde den lovede tidsplan, trods store bump på vejen.

- Trods alle de udfordringer, vi har mødt i branchen og med den globale pandemi, så er det ekstremt givende at være i stand til at stå her i dag som et hold og være vidne til, at vores hårde arbejde giver resultat – til tiden og efter vores oprindelige plan, sagde Gerrit Marx.

Han henviste bl.a. også til tumulten i Nikola-koncernen, hvor stifter og tidligere topchef Trevor Milton er røget i unåde for at have svindlet med test-resultater og undervejs givet et falsk billede af, hvor langt Nikola var med deres teknologiske udvikling. Milton er i dag ude af Nikola og står foran en kommende retssag i USA.

Smukt anlæg

Miltons tidligere højre hånd, Mark Russell, er i dag frontfigur for Nikola Corporation, og han så åbningen af produktionsanlægget som en hjørnesten i de højtflyvende ambitioner om at revolutioner transportbranchen.

- Dette nye anlæg er smukt, og vi er taknemmelige for Ivecos og Nikolas hold af medarbejdere for deres samarbejde og vedholdenhed i arbejdet med at bringe det til live, sagde Mark Russell.

- Det er endnu en vigtig milepæl for Nikola i eksekveringen af vores strategi og vision om at blive en førende global aktør i CO2-neutrale transportløsninger.

Det nye anlæg i Ulm spænder over 50.000 m2, hvoraf bygningerne udgør halvdelen. Produktionslinjen skal i første omgang have en kapacitet på 1.000 enheder om året pr. skift. Dette antal forventes at kunne øges i takt med behovet i de kommende år.

Nikola Tre er baseret på platformen i Iveco S-Way udstyret med en elektrisk aksel, der er designet af produceret af FPT Industrial, samt Nikolas teknologi til eldrift med batterier og/eller brændselsceller. Hertil kommer en række komponenter fra Bosch, som er en tredje, vigtig samarbejdspartner for Nikola.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204