23948sdkhjf

Ny Freightliner kører – næsten – selv

Daimler Trucks’ globale platform viser sit værd, når Europa og USA’s førende lastbilmærker inden for få måneder ruller teknologiske kvantespring ud på vejen

Daimler Trucks dominerer det nordamerikanske lastbilmarked med en markedsandel på 40 procent fordelt på de to lastbilmærker Freightliner og Western Star. Heraf står Freightliner for langt størstedelen, og flagskibet er langtursmodellen Cascadia, som er den klart bedst sælgende lastbilmodel i Nordamerika.

Cascadia kom på markedet i 2007, og så sent som i 2017 lancerede Freightliner topmodellen i en ny generation – New Cascadia. Alligevel kommer Cascadia allerede nu i en opdateret udgave, selvom der dog ikke er tale om en ny generation.

Den er nemlig i store træk den samme, men Daimler Trucks sender om få måneder som den første producent en delvist selvkørende lastbil ud på det nordamerikanske marked. Freightliner Cascadia bliver nemlig nu udstyret med selvkørende teknologi på Niveau 2.

Freightliner Cascadia kan i den nye udgave ved hjælp af en radarsensor og et kamera selvstændigt bremse, accelerere og styre – og systemet fungerer ved alle hastigheder. Kombinationen af, at lastbilen selv kan regulere fart og styring - ved at holde sig i vognbanen – gør, at Cascadia opfylder Niveau 2 på den selvkørende ”rangstige”, som går op til Niveau 5. Det er første gang, en delvist selvkørende lastbil sendes på markedet i Nordamerika.

Næsten som en Actros

Med europæiske øjne er nyheden dog mindre. Den selvkørende teknologi er nemlig i store træk den samme, som allerede i efteråret 2018 blev lanceret på den nye Mercedes-Benz Actros, som gik i produktion i juni 2019. Samtidig kan amerikanske kunder nu også tilvælge sikkerhedssystemerne Active Brake Assist 5.0 og Side Guard Assist, som også er tilgængelig på den nye Actros til forebyggelse af ulykker med cyklister, fodgængere og blinde vinkler.

»Det er det ultimative bevis på, at vores globale platform-strategi virker. Vi behøver kun at opfinde én ting, og så kan vi rulle det ud i hele verden, hvorend efterspørgslen på systemet så er. Og i USA har vi de samme krav og behov for sikkerhed som i Europa, så derfor har vi det samme system rullet ud her i USA til gavn for de nordamerikanske kunder og trafikanterne i den nordamerikanske trafik,« forklarer Martin Daum, topchef i Daimler Trucks.

Europa, USA, Asien

Den selvkørende teknologi i Freightliner bygger systemet ”Detroit Assurance 5.0 med Active Lane Assist” – hvilket er det samme system, som i Actros hedder Active Drive Assist, og som senere på året også udrulles i Fuso Super Great, som er topmodellen i et andet Daimler-brand, nemlig japanske Fuso, som er markedsledende i Asien.

Der er kun enkelte forskelle på systemerne, som pga. lastbilernes forskellige geometri og chaufførpræferencer er justeret på nogle få punkter til det enkelte marked, bl.a. fordi det typiske kørselsmønster og hastighedsgrænserne ser anderledes ud i USA – men funktionaliteten er den samme.

Forskellen på selvkørende teknologi på Niveau 1 (som den nuværende Actros og Cascadia allerede har) og Niveau 2 er ”lanekeeping”-teknologien, som altså holder lastbilen i vognbanen – enten helt selv, hvis chaufføren slipper rattet, eller som diskret hjælp til chaufføren, hvilket kan være rart på smalle passager.

Chaufføren kan dog kun slippe rattet i 15 sekunder, før systemet beder ham/hende om igen at overtage styringen – først med et visuelt signal i instrumentbrættet, og 15 sekunder senere suppleret med en akustisk advarsel. Chaufføren er – også på Niveau 2 – hele tiden fuldt ansvarlig for kørslen.

Kort testkørsel

Ved lanceringen i Las Vegas var Lastbil Magasinet også indbudt til forskellige prøvekørsler på motorsportsanlægget Las Vegas Motor Speedway lidt uden for byen. Vi blev dog også ”sluppet fri” bag rattet i en Freightliner Cascadia på en kortere testrute i området omkring anlægget.

Selvom det er samme motor, så føles køreoplevelsen i en Freightliner lidt mere rå og larmende end i en Mercedes. Gearkassen er også velkendt – og fuldautomatisk, som det på kort tid er blevet sædvane i USA. Hvor 95% af nye amerikanske lastbiler i 2010 stadig var med manuel gearkasse, så er dette tal i dag under 2%. En voldsom udvikling på blot otte år. Derudover var turen for kort til at drage de store konklusioner, men funktionerne med at holde farten og vognbane fungerede upåklageligt og problemfrit – som vi også har oplevet det ved under flere testkørsler af den nye Actros.

De første nordamerikanske kunder vil sandsynligvis kunne få leveret en ny Cascadia med selvkørende teknologi sidst på sommeren 2019 – måske allerede til juli. Dermed når Nordamerika næsten at ”indhente” Europa, hvor de første nye Actros-modeller ventes at være på gaden i juni.

Førserie-erfaringer

Den nye Actros blev præsenteret allerede i september 2018, hvorefter nogle hundrede lastbiler af såkaldt ”førserie”-modeller blev sendt ud til udvalgte kunder, og efter deres feedback bliver de sidste justeringer af teknikken foretaget, inden lastbilen er klar til serieproduktion. Denne proces forsinkede altså Actros et par måneder, og derfor bliver produktionsstart for den nye Actros og Cascadia meget tæt på hinanden.

»Hvis vi har en lille smule forsinkelse i Europa pga. de lektier, vi lærer i førserie-testen, så kan man altid forkorte læringsperioden for de andre markeder, så et halvt års forskel ender med kun at blive få måneder. Vi behøver jo ikke opfinde hjulet to gange,« forklarer Martin Daum.

Det nordamerikanske lastbilmarked er stort – og voksede markant i 2018. I NAFTA-regionen (USA, Canada og Mexico) lød salget i 2018 på ca. 440.000 lastbiler, en stigning på mere end 15 procent – og 2019 ventes at blive endnu højere.

»Det er en normal cyklus i vores branche. Jeg ville foretrække stabile markeder. Uheldigvis køber kunder meget, hvis økonomien er god, og hvis den er dårlig, køber de ingenting. Det er naturen i vores branche, så desværre går det meget op og ned,« siger Martin Daum, topchef i Daimler Trucks.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172