23948sdkhjf

Ny p-grænse på 25-timer

Fra 1. juli må lastbiler højst parkere 25 timer i træk langs danske motorveje.

I slipstrømmen på finanslovsaftalen vil regeringen (V, LA, K) og Dansk Folkeparti nu indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler, så de maksimalt parkerer 25 timer i træk på statslige rastepladser langs de danske motorveje.

Samtidig vil parterne hæve bøderne for lastbiler, der parkerer ulovligt. Det skal forhindre, at de langtidsparkerer på danske rastepladser.

I dag er der på rastepladserne langs motorvejsnettet udfordringer med, at især udenlandske lastbilchauffører langtidsparkerer under campinglignende forhold.

Bedre sikkerhed

Den nye tidsbegrænsede parkering skal skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler ved rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret.

Med 25-timers parkeringsbegrænsning får chaufførerne tilstrækkelig stor fleksibilitet til at holde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer. Samtidig skrides der ind over for problemet med langtidsophold, der ikke egner sig til en rasteplads.

Forhindre camping

Transportminister Ole Birk Olesen:

- Jeg er glad for, at vi har fundet en model, der forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som branchen har fremført. Jeg mener grundlæggende ikke, at det er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. Jeg ser her en opgave, som branchen i fællesskab selv må være med til at løfte, da det ikke er rimeligt, at lastbilchauffører lever og overnatter i dagevis på de danske motorvejsrastepladser.

Højere bøder

Den tidsbegrænsede parkering følges af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. Det skal sikre proportionalitet på hele vejnettet.

Samtidig skal højere bøder forhindre et øget incitament til at søge væk og parkere ulovligt på det øvrige vejnet. Helt konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 til cirka 2000 kr., mens det på til- og frakørselsramper hæves fra 1.000 til cirka 3000 kr.

Politi lettes i kontrol

Finanslovsaftalen afsætter penge til ”en effektiv håndhævelse” af p-begrænsningen, som Vejdirektoratet overtager ansvaret for fra politiet. Det friholder kapacitet i politiet til andre opgaver.

Det er fortsat politiet, som har ansvar for kontrol med parkering i til- og frakørsler til motorvejenes rastepladser, ligesom det fortsat er politiet, der håndhæver forbuddet mod 45-timers hvilet i lastbilen.

90 rastepladser

Modellen omfatter samtlige 90 statslige motorvejsrastepladser, når aftalen er fuldt udrullet. Den tidsbegrænsede parkering ventes i kraft 1. juli 2018, mens det hævede bødeniveau fastsættes ved en lovændring, der ventes at træde i kraft 1. januar 2019.

Beslutningen er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2018 og sker på baggrund af Vejdirektoratets undersøgelser.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219