23948sdkhjf

Nyt filter giver ældre lastbiler et miljøløft

Danske LiqTech International har i samarbejde med Teknologisk Institut og Purefi A/S udviklet et partikelfilter og emissionssystem, som fungerer på Euro 5-lastbiler fra 2009 til 2014. Projektet er støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program.

»Vores emissionsmålinger viser, at teknologien virker. Filteret tilbageholder over 99,9 procent af de skadelige dieselpartikler. På den måde lever Euro 5-lastbilen op til nyeste og strenge Euro 6-krav,« siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

Udviklingen af det nye partikelfilter har været et samarbejde mellem LiqTech International, som har produceret filterkernen, Purefi, som har integreret emissionssystemet med en SCR-katalysator, og projektleder Teknologisk Institut, som har testet partikelfilteret på deres rullefelt og med emissionsmåleudstyr.

Ifølge den faglige konsulent på projektet, Troels Dyhr Pedersen fra Teknologisk Institut har balancen været at udvikle et filter, som er tæt nok, men som ikke kvæler motoren.

»Partikelfilteret er designet, så det lever op til Euro 6-standarden. Opgaven har været at finde den optimale tæthed, som effektivt opsamler de mindste partikler,« forklarer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Systemet er også afprøvet i praksis. Her har en Euro 5-renovationsbil kørt almindelig drift i et år med eftermonteret partikelfilter.

»Vores tests på rullefelt verificerer, at partikelfilteret og hele emissionssystemet stadig leverer fuld effektivitet efter det har været i brug i et år, konkluderer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen,« Teknologisk Institut.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204