Lastbilnyt

19. august 2019 - 01:44

App linkNu på Google Play

One, Two, Tre – fremtiden ifølge Nikola

19. august 2019 - 01:44

Der var ikke sparet på noget, da Nikola Motor Company for nylig lancerede sine futuristiske lastbil-visioner for et tusindtalligt publikum i Phoenix, Arizona. Det var formentlig årets største lastbil-event, og Lastbil Magasinet bringer her en øjenvidne-beretning fra det storstilede arrangement (tidligere bragt i den trykte udgave af Lastbil Magasinet):

 

Den formentlig største og mest markante lancering i lastbilindustrien i dette årti, måske endda i dette århundrede, fandt sted i event-centeret WestWorld i byen Scottsdale i den amerikanske stat Arizona i dette forår. Den stort anlagte præsentation bar den ikke mindre storladne overskrift ”Nikola World”.

 

Tilsyneladende ankommende fra det ydre rum blev to revolutionerende nul-emissions-lastbiler sænket ned på en scene fra Nikola Motor Company. Lastbilernes navne var Nikola Two og Nikola Tre.

Deres introduktion stod i stærk kontrast til ankomsten af Nikolas adm. direktør, Trevor Milton, der blev trukket frem i en hestevogn ført af et antal klassiske Clydesdale-heste.

 

Fra en fjern kælderdrøm til en endnu ukendt grad af virkelighed – Nikolas vision var ankommet. Ifølge Trevor Miltons egne ord i sine indledende ord til de 2200 fremmødte publikum:

 

»Verden vil blive renere, sikrere og sundere.«

 

Med stærk entusiasme og stålsathed understregede Trevor Milton, at Nikolas program, som også omfatter et selvkørende terrængående militærkøretøj og elektriske sportsvogne, er meget alvorligt ment – med et klart mål om at etablere produktionsfaciliteter og udrulle produkterne på det globale marked.

 

Tilstedeværelsen af statens Arizonas guvernør, Doug Ducey, skyldtes givetvis også løftet om at skabe 2000 nye job i området for at etablere en fabrik samt et center for forskning og udvikling inden for for brint- og brændselscelle-teknologi.

Brint eller batterier

Som noget unikt tilbydes Nikolas alternative drivline både i en batteridrevet version eller med brint – alt efter hvad der nu passer bedst til kundens opgave, om det fx er regional kørsel eller fjerntransport.

 

Jesse Schneider, Nikolas vicedirektør i Hydrogen-divisionen (brint) fik vi et indblik i Nikolas nye brændselscelle-filosofi i forhold til fremtiden for vejtransport. En filosofi, som ikke kun skal udrulles i Nordamerika, men også i Europa.

 

»Visionen består af verdens første Class 8 (det tungeste segment) lastbil med brændselscelle – nemlig Nikola Two med større brint-tank, optimeret placering af drivlinen og et solidt brint-optankningsnetværk,« sagde Jesse Schneider.

 

»For nylig åbnede vi vores første brint-station ved vores hovedkvarter i Phoenix. Vi fører an i udviklingen og samarbejder med andre af branchens producenter om at udvikle brint-standarder til at sikre optankning på mindre end 15 minutter. Målet er sikkerhed og fælles standarder, så alle og enhver kan tanke på vores station. Det er en stor ting.«

 

Nikola Two er en opfølger til Nikola One, som blev afsløret allerede i 2016, og begge lastbiler vil efter planen gå i produktion i slutningen af 2021.

Fra foto til virkelighed

I forhold til Nikolas europæiske ambitioner så var lanceringen i WestWorld også stedet, hvor trækkeren Nikola Tre blev forvandlet fra fotos til den ægte vare, da lastbilen med de dynamiske og skarpe linjer skabt af chefdesigner Steve Jennes landede på scenen.

 

En af Nikolas nyligt udnævnte direktører, Mark Russell, beskrev det konventionelle ”cab-over-engine”-design (førerhus over motor) som ”pragtfuldt” og sagde, at Nikola Tre vil have en rækkevidde på op til 1200 km og en hurtig brint-opladning på under 15 minutter, ”selv i Europa”. Både Nikola Two og Nikola Tre yder 1000 hk og 2700 Nm.

 

Inde i kabinen på både Two- og Tre-modellen dominerer to store interaktive skærme området ved instrumentbrættet. Enhver form for gearstang eller gearvælger glimrer ved sit fravær, da de er indbygget i touch-skærmen.

Med en finish i høj kvalitet med elementer såsom dobbeltsømmede læderpaneler og et gulv og interiør, der minder om noget fra en yacht, så er der ifølge Steve Jennes sat en ny standard i branchen. Det totale fravær af udvendige spejle var i tråd med den udvikling, vi for nylig har set med de nye Mercedes-Benz Actros og Arocs. Både standard og konvekse spejle er erstattet med skærme placeret på indersiden af A-stolperne i førerhuset.

 

»Forestil jer Europa uden diesellastbiler,« tilføjede topchefen Trevor Milton.

 

»Vejene vil være rene, stille og smukke.«

 

Han nævnte også, at alle Nikolas produkter har den nødvendige selvkørende teknologi på plads. Og pund for pund – eller kilo for kilo, som vi siger i Europa – forsikrede hr. Milton, at nyttelasten vil være fuldt sammenlignelig med eksisterende lastbiler.

Lang rejse

Før aftenens præsentationer blev rundet af, sendte Trevor Milton en anerkendende hilsen til de medlemmer af hans originale mandskab, som støttede hans ide, da den tog form for kun fem år siden i hans egen kælder.

 

»Nu har vi produkter i udvikling, som vil forandre transportbranchen til det bedre,« lød det fra Trevor Milton.

 

Der er ingen tvivl om, at han er stolt af, hvad han foreløbig har opnået – ikke mindst med betragtelig økonomisk støtte fra investorer og leverandører af nøglekomponenter såsom Meritor, NEL, Mahle, Wabco og Bosch, samt andre store aktører i branchen for batteri- og brintdrevne køretøjer.

 

Trevor Milton er overbevist om, at Nikola vil få succes, og forstår samtidig, at projektet som helhed skal ses som et maratonløb, ikke en sprint.

»Vi tror på, at brændselscellen vil erstatte dieselmotoren inden for de næste 10 år,« spår Trevor Milton.

 

Med mere end 13.000 forhåndsbestillinger – alene 800 fra øl-giganten Anheuser-Busch – er Nikola på rette vej og underskrev for nylig en ordre på 16 mio. dollars (107 mio. kr) på indkøb af specialudstyr til yderligere udvikling af brændselscelle-teknologien.

 

»Ved at skabe vores egne faciliteter vil Nikola blive i stand til at teste og validere brændselscelle-komponenter på halvt så lang tid, som det ville tage for andre producenter eller tredjemands-laboratorier,« forklarer Trevor Milton.

 

Laboratoriet stiler efter at blive verdens mest avancerede center for forskning og udvikling i brændselsceller, og dermed gøre Nikola i stand til at teste og godkende alle faser af deres eget brændselscelle-system. Nikolas laboratorium vil også omfatte klima-kontrollerede kamre og dynamometre til at teste komponenterne både enkeltvis eller som del af en komplet drivline. Disse faciliteter vil blive opført i Pinal County i staten Arizona.

Den norske forbindelse

Nikola Tre har fået sin skandinavisk klingende modelbetegnelse helt bevidst som følge af Nikolas norske forbindelse i og med, at selskabet NEL Hydrogen i Oslo har fået til opgave at leve op til 700 brint-stationer på tværs af USA og Canada og samtidig sikre service i Europa. Alene i Norge, som er førende i Europa inden for salg af el-biler, er der allerede indløbet mere end 100 bestillinger på Nikola Tre.

 

»Denne lastbil har Europa ventet længe på. Det bliver den første europæiske nul-emissions lastbil med elektronisk styring, 800 VDC batterier og en 120 kW brintbrændselscelle – alt sammen nødvendigt for også at muliggøre ægte selvkørende teknologi på Niveau 5. Man kan forvente, at produktionen vil begynde på samme tid som vores amerikanske version, i 2022-23.«

Nikola Tre vil opfylde de gældende restriktioner for lastbilers bredde og længde i Europa.

Testkørsler i Europa er planlagt at begynde i Norge i 2020, og Nikola er også i de indledende faser med at identificere den rette beliggenhed for de europæiske produktionsfaciliteter.

 

Det er dog et åbent spørgsmål, om vi kommer til at se en decideret Nikola-fabrik i Europa. Trevor Milton røbede undervejs, at han er i dialog med tre forskellige europæiske lastbilfabrikker om at overtage teknologi og indfase Nikola-produktet som en del af deres modelprogram. Nikola vil på samme måde også have brug for en stærk partner i Europa til at opbygge et stærkt salgs- og servicenetværk.

 

Arrangementet i WestWorld, et stort udstillingscenter, mindede mig om tv-serien af samme navn, hvor nutidige personer bliver fløjet tilbage i tiden for at forsøge at passe ind i et hverdagsliv dér. Lanceringen Nikola World havde dog et modsatrettet forløb, hvor deltagerne blev sendt på en rejse ind i en – meget nær – fremtid.

 

Original tekst: Jarlath Sweeney

Dansk bearbejdelse: Rasmus Haargaard

 

Brændselscelle-teknologien:

 

Kort sagt anses brint (også kaldet hydrogen) for at være den reneste kilde til nul-emissionsenergi med kun vand og dampemission fra den kemiske reaktive proces, som skaber kulbrinter ved anvendelse af varme i en proces, der er kendt som reformering. En brændselscelle kombinerer brint og ilt for at producere el, varme og vand. Brændselsceller sammenlignes ofte med batterier, da de begge omdanner den energi, der produceres ved en kemisk reaktion, til brugbar elektrisk kraft.

Kilde: Renewable Energy World

Læst i alt:

1045 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger