23948sdkhjf

Opbyggere ser frem til væsentlige begrænsninger

EU-regler begrænser værkstedernes frihed, melder brancheforeningen SKAD.

Hos SKAD, brancheforeningen for køretøjsopbyggere- og autoskadeaktører i Danmark, vurderer direktør Thomas Krebs, at danske opbyggere af eksempelvis last- og varebiler på sigt begrænses af nye EU-regler.

Enkeltopbygninger ’klemmes’

- I mange år har danske opbyggere skræddersyet lastvogne, påhængsvogne og varebiler efter kundens ønske. En kranopbygning med massevis af finurligheder og tilpasset til de specielle ønsker og krav. Alt det er gået godt, fordi man i Danmark har set relativt stort på, om disse køretøjer overholder EU-lovgivningen. Ikke dermed sagt at køretøjerne ikke er i orden, men lovgivningen tager nu engang ikke altid hensyn til enkelopbygninger, som Jensen eller Petersen gerne vil have dem.

Thomas Krebs peger på, at EU ”brygger på at ensrette lovgivningen med fokus på sikkerhed og miljø. Der er også en vis fornuft i det, og det gør det også nemmer imellem EU-landende”.

EU-regler begrænser

Med afsæt i EU’s direktiv 2007/46/EF - der beskriver hvordan køretøjer skal bygges og håndteres, via helbilsgodkendelse, småseriegodkendelse og enkeltstyksgodkendelse – og EU’s maskindirektiv samt senest EU-forordningerne 2016/427/EF med fokus på NOx-forurening og 2017/1151/EF med fokus på RDE (Real Driving Emissions) og WLTP (Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Procedures), er Thomas Krebs ikke i tvivl om konsekvenserne for danske vognmænd og opbyggere:

- En væsentlig begrænsning af hvad der kan lade sig gøre. Flere standardiserede løsninger og færre skræddersyede løsninger. Det betyder også, at en vognmand nu skal vejledes af en sælger i, hvad der kan lade sig gøre og hvad ikke. At flytte en tank eller udstødningssystem har længe ikke kunne lade sig gøre, da EURO 6 normen så dagens lys. Det er også fastholdt i bilproducentens opbyggervejledning.

Løbende orientering

SKAD arbejder målrettet på at informere foreningens medlemmer af opbyggere, så de holdes løbende orienteret om, hvad der sker på europæisk plan.

- Gennem vores europæiske netværk har vi kontakt til flere af vores søsterorganisationer, blandt andet i Tyskland og Belgien, hvor vi har folk, der er tæt på lovgiverne og også får førstehånds information. Det benytter vi os meget af i SKAD, da vi dermed kan skabe den fornødne dialog med både myndigheder og opbyggervirksomheder, tilføjer Thomas Krebs til Vognmandens Fagblad.

Vognmandens Fagblad bringer i februar-nummeret 2019 et tema om opbyggere og opbygninger.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205