23948sdkhjf

Kommer med 29 forslag til bekæmpelse af social dumping

”Dansk Folkeparti går til kamp mod social dumping”.

Sådan lyder overskriften på et udspil på i alt 29 punkter til bekæmpelse af social dumping i transportbranchen, i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet og til Folketinget, fra Dansk Folkeparti.

Så er spørgsmålet, hvor mange af disse 29 forslag, der er et nationalt anliggende, og hvor mange af dem der er et EU-anliggende.

»Vores udspil er næsten punkt for punkt sådan, at nationale regler skal udfordre EU-reglerne. Forslagene vil efter et valg udforme sig i beslutningsforslag. Og så må vi se, om S og SF vil være med. Jeg synes, S og SF, når det drejer sig om bekæmpelse af social dumping, har været meget overbevisende til at fortælle vælgerne, at ’det her skal vi nok ordne’, og ’det her er også for galt’. Problemet er bare, at de ikke har modet til at udfordre EU-retten på det her område. Min frygt er, at de har været gode til at blæse sig op som ’frelsere’, men nu bliver de fanget af deres egne ord, og så må vi se, om de vil støtte op om vores forslag,« lyder det fra Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen.

Ingen særlige regler for udstationering

Det første af Dansk Folkepartis 29 punkter lyder, at der ikke skal gælde særlige regler for udstationering. Alle, der arbejder i et andet medlemsland, skal gøre det på danske løn- og arbejdsvilkår.

Et andet lyder: ”Stop for cabotagekørsel: Al indenlandsk transport skal foretages på danske løn- og arbejdsvilkår”.

Det bliver også fra Dansk Folkeparti foreslået, at samarbejdet i Road Alliance skal styrkes, og at der fra Road Alliance-landene skal arbejdes for en fælles skærpet kurs om bekæmpelse af social dumping.

Også det velkendte værktøj om tilbageholdelse af hele vogntoget med hjullås (klampning) bliver fremlagt i udspillet fra DF. Klampning af hele vogntoget har ellers, med Enhedslistens Henning Hyllested i spidsen, flere gange været forsøgt gennemført herhjemme, men hver gang har forslaget haft et politisk flertal imod sig. Et tilbagevendende argument fra modstanderne har været juridiske problemstillinger, hvis der er en tredjepart, som lider tab, når både trækker og trailer bliver tilbageholdt.

- Klampning er intet paradeforslag

Klampning af både trækker og trailer er tidligere blevet kaldt et ”paradeforslag” uden gang på jorden med henvisning til juraen omkring det, hvis der er tredjepart, der lider tab. Hvad siger du til det?

»Klampning er kun et paradeforslag, hvis ingen bakker op om det. Det foregår i Sverige, så det er muligt at gøre det inden for EU-retten,« siger Claus Kvist Hansen.

I Sverige indførte man muligheden for at tilbageholde hele vogntoget ved overtrædelser af køre- og hviletiden i 2015.

Hele udspillet kan læses her.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172