23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Rund dækmand 120 år

Michelin-manden Bibendum - ”det bedste logo i historien” – fortsætter arbejdet for dæk og madguider.

Tegnet første gang i 1898 runder Michelin-manden, også kendt som Bibendum, i år sin 120 års fødselsdag som bannerfører for det franske dækfirma Michelin, der udvikler, fabrikerer og sælger dæk til alle former for køretøjer. I 2000 blev Bibendum-figuren kåret til ”det bedste logo i historien”.

 

Fransk 'far'

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon, også kendt som ”O’Galop”, i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer. Michelin-manden har siden haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer til nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

Påvirket af tidens tendenser har Michelin-mandens karakter udviklet sig gennem årene. Fra cigarrygende og skåltalende - på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898 - til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter.

’Gift' i 1952

De færreste husker, at Bibendum blev gift i 1952 under netop bilmessen i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket og revolutionerede dækbranchen.

I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til last- og personbiler, landbrug, fly- og rumfartsindustrien og entreprenører. Desuden optræder Bibendum i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

Langt fra pension

Dækmanden har ingen pensionsplaner som frontfigur for et af verdens førende dækfirmaer. I de kommende år får han en endnu mere central rolle som velkendt repræsentant for Michelin i mødet med kunderne.

I anledning af 120 året har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

112.300 medarbejdere

Dækkoncernen har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig, cirka 112.300 ansatte i 170 lande samt 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer teknologicentre med forskning og udvikling i Europa, Nordamerika og Asien. Koncernen tilbyder også B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejse-, hotel- og restaurantguides, vej- og geografiske kort.

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.142