23948sdkhjf

Rund dækmand 120 år

Michelin-manden Bibendum - ”det bedste logo i historien” – fortsætter arbejdet for dæk og madguider.

Tegnet første gang i 1898 runder Michelin-manden, også kendt som Bibendum, i år sin 120 års fødselsdag som bannerfører for det franske dækfirma Michelin, der udvikler, fabrikerer og sælger dæk til alle former for køretøjer. I 2000 blev Bibendum-figuren kåret til ”det bedste logo i historien”.

 

Fransk 'far'

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon, også kendt som ”O’Galop”, i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer. Michelin-manden har siden haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer til nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

Påvirket af tidens tendenser har Michelin-mandens karakter udviklet sig gennem årene. Fra cigarrygende og skåltalende - på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898 - til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter.

’Gift' i 1952

De færreste husker, at Bibendum blev gift i 1952 under netop bilmessen i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket og revolutionerede dækbranchen.

I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til last- og personbiler, landbrug, fly- og rumfartsindustrien og entreprenører. Desuden optræder Bibendum i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

Langt fra pension

Dækmanden har ingen pensionsplaner som frontfigur for et af verdens førende dækfirmaer. I de kommende år får han en endnu mere central rolle som velkendt repræsentant for Michelin i mødet med kunderne.

I anledning af 120 året har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

112.300 medarbejdere

Dækkoncernen har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig, cirka 112.300 ansatte i 170 lande samt 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer teknologicentre med forskning og udvikling i Europa, Nordamerika og Asien. Koncernen tilbyder også B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejse-, hotel- og restaurantguides, vej- og geografiske kort.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.164