23948sdkhjf

Scania- og MAN-ejeren øger elektriske investeringer

Traton, lastbildivisionen der favner bl.a. Scania og MAN, har afsat 1,6 mia. euro (12 mia. kr.) til forskning og udvikling i e-mobilitet frem til 2025. Det er tæt på en fordobling af det oprindelige budget.

Samtidig bliver budgettet til udvikling af konventionelle drivliner – det vil primært sige dieselmotorer – reduceret til en femtedel frem mod 2025.

– Traton fokuserer helt klart på elektriske køretøjer. Transformasionen vil imidlertid ikke ske over natten, den vil ske gradvist, bæredygtigt og i takt med udviklingen af ladenetværk. Uden en ordentlig ladeinfrastruktur vil dette ikke virke, siger Traton-topchef Matthias Gründler på et pressemøde forleden ifølge yrkesbil.no.

Når Traton siger ”e-mobilitet”, så betyder det først og fremmest batterielektriske lastbiler og busser. Brint og brændselscelle-teknologi har MAN og Scanias bagland nemlig ikke den store tro på.

- Hydrogen (brint, red.) kan komme til sin ret i enkelte nicher, men størsteparten af tiden vil batterielektriske lastbiler udkonkurrere tilsvarende hydrogenlastbiler som mere omkostningseffektive og miljøvenlige, særligt for fjerntransport, siger Matthias Gründler.

– Sammenlignet med rent batterielektriske lastbiler har hydrogendrevne lastbiler en klar ulempe: kun en fjerdedel af energien bruges til at drive køretøjet, de resterende tre fjerdedele forsvinder på vej fra energikilden til asfalten. For batterielektriske lastbiler er tallene modsat, siger Gründler.

Traton-bossen tror dog, at vi vil se brint-lastbiler på markedet inden for de kommende 10 år – i særlige regioner, hvor der er rimelig adgang til grøn brint.

Traton-gruppen har sat konkrete mål for elektriske køretøjers andel af salget hos MAN og Scania i det kommende årti:

Elektriske køretøjer skal såeldes udgøre cirka 10 procent af Scanias europæiske salg i 2025, mens halvdelen af MAN’s nye busser skal være elektriske inden samme tidsfrist.

Inden 2030 skal hvert andet solgte Scania-køretøj være elektrisk drevet, og mindst 60 procent af MAN’s distributionsbiler og 40 procent af langtransportbilerne være CO2-neutrale.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203