Lastbilnyt

10. oktober 2019 - 01:45

App linkNu på Google Play

Seks lastbil-nyheder i spil til innovationspris

Seks lastbil-nyheder i spil til innovationspris

MAN's topchef, Joachim Drees (th.), modtager Truck Innovation Award 2019 af juryformand Gianenrico Griffini. Seks mærker er i spil til 2020-prisen.

10. oktober 2019 - 01:45

Rasmus Haargaard

Ikke færre end seks innovative lastbil-nyheder er i spil til titlen som Truck Innovation Award 2020.

 

Prisen uddeles 20. november på årets største transportmesse i Europa, Solutrans i Lyon, og listen over kandidater ser således ud:

 

Freightliner eCascadia – Freightliners elektriske trækker, som blev sendt i kundetest i starten af 2019 med en rækkevidde op til 400 km.

 

Hyundai Trucks' el-lastbil med brint som brændstof. Hyundai skal i 2020 levere de første 50 brint-lastbiler til det europæiske marked.

Nikola Motor Company, som har planer om i 2022/23 at udrulle elektriske lastbiler med brint eller batterier som brændstof både på det amerikanske og europæiske marked.

Renault Optifuel Lab 3 – et udviklingsprojekt fra Renault Trucks, som i tredje version med nye innovative løsninger sparer endnu mere brændstof og CO2-

 

Scania AXL – konceptlastbil fra Scania uden førerhus til anlægs- og minekørsel.

 

Vera – Volvos konceptlastbil som trækker uden førerhus.

 

Innovation Truck Award er indstiftet af den internationale IToY-jury for at anerkende den store teknologiske forandring, som lastbilbranchen undergår i disse år. For at være kandidat til titlen skal lastbilen rumme innovative løsninger, som bidrager til at forbedre effektiviteten i vejtransporten og/eller at nedbringe den miljømæssige påvirkning af samfundet, som vejtransport skaber. Det kan fx være i form af en alternativ drivline, alternativt brændstofsystem, forskellige former for autonom kørsel eller andre nytænkende og innovative løsninger til at styrke lastbilens effektivitet og klimaeffekt. Der skal være tale om en ”køreklar” lastbil, om end den ikke behøver at være sat i serieproduktion.

Vinderen kåres via afstemning blandt medlemmerne af fagjuryen International Truck of the Year, som består af 24 lastbil-journalister fra førende fagblade fra lige så mange europæiske lande – samt associerede medlemmer over hele kloden. Danmark er repræsenteret via Lastbil Magasinet.

Læst i alt:

1181 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger