Stadig lang vej for de alternative drivliner
I 2019 var 97,9% af nye lastbiler over 3,5 ton indregistreret i EU drevet af dieselolie. 0,1% var benzindrevet, mens alternative drivliner altså blot tegnede sig for 2% af det europæiske lastbilmarked sidste år. Det viser tal fra ACEA, de europæiske bilproducenters brancheorganisation.
0,2% af lastbilmarkedet bestod af fuldt elektriske køretøjer, og trods den lave andel gemmer der sig alligevel en pæn stigning bag tallene. Nyregistreringer af elektrisk drevne køretøjer steg fra 357 el-lastbiler i 2018 til 747 i 2019 – altså mere end en fordobling, hvilket resulterede i en samlet andel af lastbilmarkedet på 0,2%.
Der er dog store forskelle på, hvor gode de forskellige EU-lande er til at tage elektrificeringen til sig. Med 608 nye el-lastbiler var Tyskland suverænt i førertrøjen i 2019, mens også Holland med 76 gjorde sig bemærket i statistikken. Hele 12 EU-lande registrerede ikke en eneste el-lastbil i 2019.
Hybrid-bølgen ser til gengæld ud til at være på retur. 272 hybrid-lastbiler – altså lastbiler med både el- og forbrændingsmotor – blev nyregistreret i 2019, hvilket er en tilbagegang på 11%.
Til gengæld går det støt fremad med salget af lastbiler med andre alternative drivliner – hvilket dækker over gas, LPG, biobrændstoffer og ethanol. I dette segment voksede registreringstallet til i alt 6.371 lastbiler i 2019 – og heraf udgjorde gas-lastbiler 98%.
Data for Bulgarien, Kroatien, Malta, Litauen og Island var ikke tilgængelige til statistikken. 2019-data for registreringstallene i EU inkluderede også Storbritannien.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.