23948sdkhjf

Tesla Semi endelig lanceret

Det er næppe set før, at lanceringen af en ny lastbil har trukket så stor interesse – ikke bare i transportpressen, men også i den bredere offentlighed – som tilfældet var, da Tesla torsdag aften amerikansk tid endelig løftede sløret for den nye, elektriske lastbil – Tesla Semi.

Oprindeligt skulle lanceringen have fundet sted i september, men blev udskudt i flere omgange – men torsdag aften var den god nok. Teslas karismatiske medstifter og topchef, Elon Musk, ankom selv i en af de to lastbiler, som rullede ind på scenen foran et stort publikum i Teslas anlæg i Hawthorne, Californien, hvor præsentationen foregik.

Telsa havde på forhånd bebudet, at deres nye elektriske lastbil ville ryste lastbilverdenen og sætte helt nye standarder. Spændingen var derfor stor, og spørgsmålstegnene mange, hvad angik Tesla Semis udseende, ydeevne, rækkevidde, nyttelast, priser og teknologi.

Efter lanceringen torsdag aften blev en del spørgsmål besvaret – mens andre stadig blafrer

i vinden.

800 km rækkevidde

Tesla Semi kan ifølge producenten køre 800 km mellem hver opladning – med fuldt læs (som efter amerikanske forhold er ca. 36 tons totalvægt) og med 105 km/t. Elon Musk fortalte ved præsentationen, at Tesla Semi med en halv times opladning ved en af Teslas ”megachargere” kan lades op til at køre ca. 640 km.

Lastbilen er en ”Class 8 Truck”, som er den tungeste katerogi af lastbiler på det nordamerikanske marked. Med fuldt læs på 36 ton kan Tesla Semi accellerere fra 0 til 97 km/t på 20 sekunder. Og Tesla Semi kan holde en stabil fart på 105 km/t op ad en stigning på 5%.

Lastbilen drives af fire elektriske motorer, som er placeret omkring de to drivaksler bag førerhuset. Det er angiveligt samme motortyper, som bruges til Teslas Model 3 personbil, og dermed kommer Tesla Semi op på en samlet effekt på omkring 1000 hk.

Tesla oplyser, at man vil tilbyde drivlinegaranti på lastbilens første 1 mio. miles – svarende til ca. 1,6 mio. km. Ifølge Tesla er der ingen fare for at gå i stå, fordi selvom en enkelt eller måske to af de fire elmotorer står af, så er der stadig rigeligt med kræfter til at drive lastbilen.

Lastbilen får udelukkende sin energi fra batterikasserne, som er placeret under førerhuset mellem akslerne.

Chaufføren sidder i midten

Førerhuset er en historie for sig selv. Ud over den futuristiske og aerodynamiske form er det også ganske anderledes indvendig. Eftersom der hverken er en stor dieselmotor, gearkasse eller efterbehandlingssystem at tage højde for, så er det muligt at placere førersædet lige midt i førerhuset – med et enkelt sæde til en passager skråt til højre bag chaufføren.

Tesla Semi er præsenteret i to versioner med forskellig størrelse førerhus – men ingen af dem har mulighed for en soveplads. Ifølge Tesla er det dog noget, som nemt vil kunne indbygges i fremtidige versioner af Tesla Semi.

Chaufføren orienterer sig – ud over gennem forruden – via sidespejle samt i høj grad via kameraer og sensorer placeret rundt om på lastbilen (bl.a. under sidespejlene), som så har forbindelse til to store touchscreens foran chaufføren.

Lastbilen vil ifølge Tesla som minimum blive udstyret med ”semi-autonom” teknologi – hvilket bl.a. betyder sikkerhedssystemer som nødbremse, sporassistent mm. Tesla Semi vil også kunne køre i konvoj – altså såkaldt ”platooning”, hvor en forreste lastbil styrer farten på to andre bagved.

Prisen på grisen?

Elon Musk fremhævede ved præsentationen, at Tesla Semi vil være væsentligt billigere i drift end en tilsvarende diesel-lastbil. Ifølge Musk koster en konventionel diesel-lastbil 1,51 dollars i drift pr. mile, mens Tesla Semi kun vil 1,25 dollars i drift pr. mile.

Det lyder jo lovende. Dog blev der ikke gået mere i detaljer om, hvordan det regnestykke er udarbejdet. Prisen på Tesla Semi blev der også gået let hen over – den er fortsat helt ukendt.

Dog ligger det fast, at man kan forhåndsbestille et eksemplar af Tesla Semi for 5000 dollars – hvilket bl.a. litauiske Girteka Logistics som det europæiske transportfirma har gjort.

Et andet – og meget væsentlig – element, som heller ikke blev belyst ved præsentationen, er, hvor meget Tesla Semi vejer i forhold til en traditionel diesel-lastbil. Dieselmotor, gearkasser mv. er jo sparet væk – til gengæld vejer fire elmotorer og store batterikasser givetvis godt til – så hvordan det samlede ”nyttelast”-regnskab ser ud, er altså foreløbig også ubesvaret.

Ifølge Tesla går produktionen af Tesla Semi i gang i 2019.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219