23948sdkhjf

Tungere lastbiler må køre i Sverige

ITD: Tilladt totalvægt øges i Sverige.

Den svenske Transportstyrelse har udsendt en ny version af ”Lasta lagligt”, som blandt andet løfter den tilladte totalvægt for danske køretøjer i Sverige, oplyser ITD.

Lasta lagligt gengiver de svenske regler for køretøjers og vogntogs tilladte dimensioner, akselafstande, totalvægte med videre i en overskuelig oversigt.

BK1-veje

I forbindelse med den nye version er der ændret i akselafstandskravene ved kørsel på BK1-veje. Det betyder blandt andet, at 3-akslede trækkere må have en totalvægt på op til 26 ton mod tidligere 24 ton på de svenske BK1-veje. BK1-veje udgør i øvrigt cirka 95 procent af det samlede svenske vejnet.

Efter de nye regler vil en trækker have en maksimal tilladt totalvægt på 25 ton, hvis bilens totale akselafstand er minimum 4,4 meter, og en maksimal tilladt totalvægt på 26 ton, hvis bilens totale akselafstand er minimum 4,7 meter.

Også visse sættevogne med langbogie vil kunne drage nytte af de nye justeringer.

Nu 28 tons

En 3-akslet forvogn eller lang-trækker kan nu have en maksimal tilladt totalvægt på 28 ton i Sverige mod tidligere 26 ton. Dette kræver dog, at nogle få krav overholdes.

Ydermere indføres BK4-vejnettet nu i oversigten. BK4 er et afgrænset og specialtilpasset vejnet til forsøgskørsel med højkapacitetsvogntog på op til 74 ton og 34 meter.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174