23948sdkhjf

Volvo er igen markedsleder for tunge lastbiler i Danmark

Da Volvo lancerede fire nye lastbilserier i 2020, var målsætningen klar fra Volvo Danmark: Vi skal være tilbage som markedsleder på det danske marked i 2021.

Og ambitionen blev indfriet. Efter nogle år i skyggen af den evige rival, Scania, sluttede Volvo lastbilåret 2021 som det mest populære mærke i det store segment for lastbiler over 16 ton totalvægt i Danmark.

Med 1251 nyregistreringer i det forgangne år tegnede Volvo sig for 32% af det tunge lastbilmarked – mere end 100 lastbiler foran Scania på andenpladsen.

De tyske mærker, MAN og Mercedes, sluttede som sædvanlig tæt på hinanden på tredje- og fjerdepladsen, mens der var langt ned til de tre andre store aktører på lastbilmarkedet herhjemme.

Iveco og DAF tog således hver lige over 3% af markedet, mens Renault stadig har et stykke vej til at indfri ambitionerne herhjemme med en markedsandel i 2021 på lige over en procent.

Fordeling af nyregistrerede lastbiler over 16 ton i Danmark i 2021:

Mærke           Antal og procent

Volvo              1251 (32,2%)

Scania            1136 (29,3%)

MAN                 602 (15,5%)

Mercedes          587 (15,1%)

Iveco                129 (3,3%)

DAF                  123 (3,2%)

Renault               46 (1,2%)

Dennis Eagle         7 (0,2%)

Total                3881

Kilde: De Danske Bilimportører

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171