23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Volvo er igen markedsleder for tunge lastbiler i Danmark

Da Volvo lancerede fire nye lastbilserier i 2020, var målsætningen klar fra Volvo Danmark: Vi skal være tilbage som markedsleder på det danske marked i 2021.

Og ambitionen blev indfriet. Efter nogle år i skyggen af den evige rival, Scania, sluttede Volvo lastbilåret 2021 som det mest populære mærke i det store segment for lastbiler over 16 ton totalvægt i Danmark.

Med 1251 nyregistreringer i det forgangne år tegnede Volvo sig for 32% af det tunge lastbilmarked – mere end 100 lastbiler foran Scania på andenpladsen.

De tyske mærker, MAN og Mercedes, sluttede som sædvanlig tæt på hinanden på tredje- og fjerdepladsen, mens der var langt ned til de tre andre store aktører på lastbilmarkedet herhjemme.

Iveco og DAF tog således hver lige over 3% af markedet, mens Renault stadig har et stykke vej til at indfri ambitionerne herhjemme med en markedsandel i 2021 på lige over en procent.

Fordeling af nyregistrerede lastbiler over 16 ton i Danmark i 2021:

Mærke           Antal og procent

Volvo              1251 (32,2%)

Scania            1136 (29,3%)

MAN                 602 (15,5%)

Mercedes          587 (15,1%)

Iveco                129 (3,3%)

DAF                  123 (3,2%)

Renault               46 (1,2%)

Dennis Eagle         7 (0,2%)

Total                3881

Kilde: De Danske Bilimportører

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125