Volvo er igen markedsleder for tunge lastbiler i Danmark
Da Volvo lancerede fire nye lastbilserier i 2020, var målsætningen klar fra Volvo Danmark: Vi skal være tilbage som markedsleder på det danske marked i 2021.
Og ambitionen blev indfriet. Efter nogle år i skyggen af den evige rival, Scania, sluttede Volvo lastbilåret 2021 som det mest populære mærke i det store segment for lastbiler over 16 ton totalvægt i Danmark.
Med 1251 nyregistreringer i det forgangne år tegnede Volvo sig for 32% af det tunge lastbilmarked – mere end 100 lastbiler foran Scania på andenpladsen.
De tyske mærker, MAN og Mercedes, sluttede som sædvanlig tæt på hinanden på tredje- og fjerdepladsen, mens der var langt ned til de tre andre store aktører på lastbilmarkedet herhjemme.
Iveco og DAF tog således hver lige over 3% af markedet, mens Renault stadig har et stykke vej til at indfri ambitionerne herhjemme med en markedsandel i 2021 på lige over en procent.
Fordeling af nyregistrerede lastbiler over 16 ton i Danmark i 2021:
Mærke Antal og procent
Volvo 1251 (32,2%)
Scania 1136 (29,3%)
MAN 602 (15,5%)
Mercedes 587 (15,1%)
Iveco 129 (3,3%)
DAF 123 (3,2%)
Renault 46 (1,2%)
Dennis Eagle 7 (0,2%)
Total 3881
Kilde: De Danske Bilimportører
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.