23948sdkhjf

Volvo og Daimler vil samarbejde om brint-lastbiler

Fælles selskab skal sætte fart på udviklingen og sende brint-lastbiler i serieproduktion om 5-10 år

Lastbilverdenens to største mastodonter, Daimler Truck AG og Volvo Group, offentliggjorde tirsdag et opsigtsvækkende samarbejde, hvor de to lastbilkoncerner skal samarbejde om udvikling af brint-teknologi til lastbiler.

Målet er at udvikle, producere og kommercialisere brændselscelle-anlæg til tung transport. Daimler vil overføre al sin nuværende forskning og aktivititer i brændselscelle-teknologi til det nye fælles joint venture-selskab, som Daimler Trucks og Volvo-gruppen vil etablere. Volvo Group vil erhverve 50% af ejerskabet af det fælles selskab for den nette sum af 600 mio. euro (ca. 4,5 mia. kr.).

»Transport og logistik holder verden kørende, og behovet for transport vil fortsætte med at vokse. Ægte CO2-neutral transport kan opnås med elektriske drivliner med energi, der enten kommer fra batterier eller ved at omdanne brint til elektricitet om bord på lastbilen. For at lastbiler skal kunne klare tunge læs og lange distancer, er brændselsceller en vigtig løsning og en teknologi, som Daimler har opbygget markant ekspertise i gennem Mercedes-Benz’ brændselscelle-løsning gennem de seneste to årtier. Dette fælles initiativ med Volvo Group er en milepæl i arbejdet med at bringe brint-drevne lastbiler og busser på vejen,« siger Martin Daum, topchef for Daimler Truck AG.

»Elektrificeringen af vejtransport er et nøgleelement for at opnå et CO2-neutralt Europa og ultimativt en CO2-neutral verden. At bruge brint til at levere grøn elektricitet til at drive elektriske lastbiler i fjerntransport er en vigtig del af puslespillet, og et supplement til batteri-elektriske køretøjer og vedvarende energi. At kombinere Volvo Group og Daimlers erfaring på dette område for at accelerere udviklingen er godt for både vores kunder og for samfundet som helhed. Ved at danne dette fælles selskab viser vi klart, at vi tror på brint-brændselsceller til erhvervskøretøjer. Men for at denne vision skal blive til virkelighed, skal andre firmaer og institutioner også støtte og bidrage til denne udvikling, ikke mindst for at etablere det nødvendige netværk til at tanke brændstof,« siger Martin Lundstedt, adm. direktør for Volvo Group.

Volvo Group og Daimler Truck AG vil blive 50/50 partnere i joint venture-selskabet, som vil operere som en selvstændig og autonom enhed. De to parter understreger også, at Daimler Truck AG og Volvo Group fremover fortsat vil være konkurrenter på alle andre forretningsområder.

Ved at slå pjalterne sammen i forskning inden for brint- og brændselscelle-teknologi vil begge lastbilkoncerner kunne mindske udviklingsomkostninger og sætte en mere ambitiøs tidsplan for at introducere brint-lastbiler til tung transport over lange afstande. Ikke mindst i lyset af den nuværende økonomiske nedtur som følge af corona-krisen er samarbejdet blevet endnu mere nødvendigt for at indfri målsætningerne om et CO2-neutralt Europa inden for en overskuelige tidsramme.

Det erklærede mål for begge selskaber er at sende tunge brint-lastbiler til fjerntransport i serieproduktion i anden halvdel af dette årti. Desuden har joint venture-samarbejdet også til formål også til formål at bruge den viden og teknologi, der bliver udviklet, inden for andre områder – både til køretøjer og andet.

Daimler Trucks overfører alle sine brændselscelle-aktiviteter til den nye fælles enhed – som også vil inkludere alle aktiviteter fra selskabet ”Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH”, som har mange års erfaring med forskning i brændselsceller og opbevaring af brint til forskellige former for køretøjer.

Det nye fælles selskab med Volvo og Daimler Trucks forventes at være etableret inden udgangen af 2020 – og skal først undersøges og godkendes af konkurrencemyndighederne.

Volvo Group rummer bl.a. lastbilmærkerne de europæiske mærker Volvo og Renault, samt amerikanske Mack. Daimler Trucks omfatter bl.a. Mercedes-Benz, amerikanske Freightliner, japanske Fuso og indiske Bharat-Benz.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189