23948sdkhjf

Lille svensk vægtgevinst til danskere

De svenske myndigheder har med baggrund i den store implementering af 74 ton vogntogsvægt og længere vogntog i Sverige, ændret på bruttovægtstabellerne, og det kan udløse en lille nettolastgevinst til danske vognmænd. Det oplyser DTL’s specialforening Kran-Blok Erfa.

Treakslede køretøjer med en samlet akselafstand på 4,40 m og op til 4,70 m er nemlig hoppet fra 24 til 25 ton tilladt totalvægt. I den næste gruppe, fra 4,70 m til 5,20 m er den tilladte totalvægt gået op til 26 ton, i gruppen fra 5,20 m til 5,40 m er den tilladte totalvægt nu 27 ton og i gruppen fra 5,40 m og op til 5,6 m er den tilladte totalvægt på 28 ton.

Endelig er der sket en ændring så gruppen med 32 ton totalvægt i akselafstanden 6,40 m til 8,25 m, nu i stedet ligger fra 6,20 m til 8,25 m akselafstand.

Det har medført at en typisk dansk treakslet forvogn med 5,40 m i akselafstand fra forakslen til den bageste aksel kan køre med op til 28 ton totalvægt. Det kræver dog at forakslen skal være godkendt til mindst 9 ton akseltryk, mens bagakslerne skal kunne klare 19 ton bogietryk.

Tilsvarende kan en treakslet trækker på det der ofte benævnes som en 3,10 m akselafstand, der er beregnet fra foraksel til drivaksel, hvortil skal lægges en akselafstand på f.eks. 1,30 m fra drivaksel til bogieaksel så den samlede akselafstand når op på 4,40 m, køre med et ton mere i totalvægt end hidtil og dermed nå op på 25 ton totalvægt.

For at man skal kunne udnytte det ekstra ton nyttelast på en trækker, kræver det dog at den tilkoblede trailer har et tilstrækkeligt højt tilladt kongebolttryk.

For de fireakslede lastvogne betyder det at de lettere kan opnå 32 ton totalvægt med en akselafstand på 6,20 m.

Det samlede bogietryk på tripplebogier er også blevet sat op til 25 ton, hvis akselafstanden vel at mærke er mellem 4,40 m og op til 4,70 m og når akselafstanden op på 4,70 m eller derover kan der køres med 26 ton. Det kan have betydning for dem der kører med såkaldte langbogier på f.eks. sættevogne.

Den nye bruttoviktstabel omfatter BK1 og BK4 veje, der dermed dækker langt den største del af det svenske vejnet. Den er trådt i kraft fra den 1. juni og de svenske myndigheder har allerede udsendt en ny og udførlig version af Lasta Lagligt Vikt- och dimensionsbestämmelser för tunga fordon.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063