Linda måtte levere svar på denne tiltale: - Hvorfor kan du altid få hjælp?
Det er ikke altid en fordel at være kvinde i en mandsdomineret verden. Nogle gange snarere tværtimod. Det kan Linda Kistvad tale med om.
Den 37-årige kvinde arbejder i dag som uddannet kørselsdisponent hos BMS i Kolding. Tidligere har hun arbejdet som godschauffør i flere forskellige vognmandsvirksomheder, og her oplevede hun flere gange, når hun kom ud til kunder, at der blev forventet, at hun som kvindelig lastbilchauffør lige skulle kunne lidt mere for at bevise sit værd. Men samtidig var hun også beredt på at give svar på tiltale, når kommentarerne blev for bøvede derude i marken.
- Da jeg arbejdede som chauffør, kunne jeg komme ud til en kunde, som så kiggede på mig og spurgte, ”og hvem kommer så og bakker til?” Jeg kunne ikke lade være med at gøre provokerende modstand: ”Jeg ved godt, hvor bakgearet sidder. Det er mig, der kommer med din container. Jeg er jo ikke en kontordame, der sidder og ringer til dig”, siger Linda Kistvad.
- Jeg havde også en kollega, der spurgte, "hvorfor kan du altid få hjælp, er det, fordi du har patter...?” Og nej, jeg tror, det har noget at gøre med, hvordan jeg snakker med folk. For hvis du taler pænt til folk, så kan du som regel også få hjælp, siger Linda Kistvad.
Linda Kistvad har de seneste tre år fungeret som ambassadør for transportfaget i forbindelse med rekrutteringskampagnen ”Job i transport”. Og så kan man jo spørge hende, hvorfor kvinder overhovedet skal blive chauffører, hvis det skal være lidt mere op ad bakke med det hele?
- De skal gå ind i den her branche, fordi det er befriende - det at man kører og passer sig selv, hvis man nu vælger at blive lastbilchauffør. Jeg ved da godt, at man nogle gange har en disponent i nakken. Men oftest er du bare dig selv og kan sidde og skråle med på en sang helt alene i førerhuset. Og så er det bare et eller andet sted fedt at køre rundt med 56 ton og vide, at du har styr på det.
Selv om Linda Kistvad taler varmt om chaufførlivet vil hun vise, at hun også kan disponere. Samtidig passede chaufførjobbet ikke altid med den hverdag, hun havde dengang.
- Jeg har børn på ni og ti år. Og min daværende mand er meget ordblind. Jeg arbejdede tit fra 6 til 17, og så er der bare ikke meget tid tilbage, når der også skal handles ind og laves lektier med børnene.