23948sdkhjf

Lokalformand: - En tilsvarende positiv situation mindes jeg ikke

- Vognmændene har anvendt corona-tiden ganske fornuftigt. Alle har nok at køre med. Ordrebøgerne er fyldt op. Ikke mindst, fordi der er fuld knald på byggesektoren.

Sådan lød det glædeligt fra formand for Nordre Birk Vognmandsforretning, Ole Frederiksen, da han talte på DTL’s årlige generalforsamling. En generalforsamling, der foregik digitalt. Nordre Birks egen generalforsamling er derimod igen udskudt til efteråret.

- En tilsvarende positiv situation mindes jeg ikke at have oplevet i mine efterhånden mange år i transportbranchen. Heller ikke, at vognmændene hverken brokker eller beklager sig, fortsatte han.

- Vognmænd har altid været i stand til hurtigt at omstille sig til nye former for transporter. Den evne er i vid udstrækning anvendt under Corona-krisen. Ikke alene til gavn for os selv, men den har også for at være med til at holde samfundet i gang – et samfund, som i flere perioder var politisk nedlukket.

- Efter mange års venten har Nordsjælland endelig fået udtrukket et økonomisk lod i lotteriet om, hvem der skal have statspenge til at udbygge den lokale infrastruktur. Der skal fordeles ikke færre end 100 mia. kroner, og forlængelsen af Frederikssundmotorvejen ligger efter transportminister Benny Engelbrechts opfattelse helt i top, når man ser på den samfundsmæssige gevinst. Den er simpelt hen større end først antaget. Det lover godt for fremtiden. Nu skal der findes penge, før der kan sættes en spade i jorden. Der skal også sættes en startdato på forlængelsen. Vi venter med længsel på, at politikerne også i praksis kommer ud af starthullerne.

- Forlængelsen af Hillerødmotorvejen har også regeringens interesse, men støttepartierne er skeptiske over for at poste flere penge i motorveje i hovedstadsområdet. De overser bevidst, at lastbilerne spiller en meget betydelig rolle i opgaven med at holde vores forkælede samfund i gang. Det passer nemlig ikke ind i deres politik.

Der er langt flere store plusser end små minusser ved en forlængelse af Hillerød-motorvejen, mener Ole Frederiksen.

- Over for det står, at forlængelsen af Hillerødmotorvejen vil give markante tidsbesparelser, som vil få meget stor positiv betydning på alle klimaparametre. Dertil kommer en mærkbar økonomisk samfundsgevinst.

- Nu er det ikke alle offentlige transportinvesteringer, der lever op til forventningerne. Vi er begunstiget med kronprinsesse Marys Bro. Den er smuk men i modsætning til kronprinsessen uden tiltrækningskraft. Nogle kalder broen en total fiasko, og der er realiteter bag ordene.

- Målsætningen for antal daglige køretøjer var ved indvielsen i 2019 helt oppe på 11.900 køretøjer. I marts i år var tallet beskedne 2.264 køretøjer. Hertil kommer 484 lastbiler, som er tvunget til at benytte broen.

- Mange mener, det skal være gratis at køre over Kronprinssese Marys Bro. Blandt andre Nordre Birks Vognmandsforening. Heldigvis synes der i politiske kredse at være en begynde opbakning til gratis-modellen. Den aktuelle brug af broen viser med al tydelighed, at den nuværende situation er uholdbar.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095