MAN

10. februar 2020 - 21:03

App linkNu på Google Play

Her er den nye MAN TGX

10. februar 2020 - 21:03

Rasmus Haargaard

MAN løftede mandag aften sløret for den nye generation af TGX-serien. Det skete ved et stort event i Bilbao, Spanien.

 

Malet i en opsigtsvækkende guld-farve rullede det nye MAN-flagskib ind på scenen til klapsalver fra de fremmødte journalister og andre gæster (som Lastbil Magasinet ikke var iblandt pga. stormen Ciaras hærgen i det europæiske luftrum).

 

MAN TGX ligner stadig sig selv, men har fået et kraftigt ansigtsløft udvendigt. Designet er blevet lidt mere strømlinet og aerodynamisk, men ellers med den samme grundform som den tidligere TGX-generation. Førerhuset bygger også stadig på den samme grundkonstruktion.

 

Joachim Drees, øverste chef for MAN Truck & Bus, præsenterede den nye lastbil og lagde især vægt på en brændstofforbedring på op til 8% i den nye generation.

Indvendig har MAN TGX også en række nyheder. Bl.a. en særlig rund dobbelt drejeknap, som chaufføren kan styre med højre hånd til at betjene infotainment-systemet mm. – en feature som man også kender fra nogle af Volkswagens personbil-produkter.

 

Til nogles overraskelse er MAN TGX stadig iklædt traditionelle sidespejle. MAN forventes dog inden længe at lancere en kamera-spejl-løsning, måske allerede i indeværende år.

 

Spejlhusene er dog blevet forbedret – og blevet gjort lidt mindre og mere tilbagetrukne for at give en større synsåbning mellem a-stolpen og spejlene.

 

Den nye MAN TGX har en lang række andre store og små nyheder – bl.a. med tredje generation af MAN’s gps-styrede cruise control, nye bagaksler med nye udvekslinger, og så har MAN også gjort en elektronisk parkeringsbremse til standard. Og så er gearvælgeren i den nye TGX flyttet op i en ”stilk” bag rattet.

Teknologisk er den nye MAN TGX udviklet både til nutiden og fremtiden. Softwaremæssigt er TGX-serien nemlig nu klargjort til at kunne implementere den selvkørende teknologi, som forventes i større og større grad at skulle implementeres i moderne lastbiler i løbet af det kommende årti.

 

Fysisk er den nye TGX også forberedt til at udnytte det nye samarbejde på tværs af Traton-gruppen. Om få år lanceres Traton nemlig en rælles motorserie, som skal anvendes på tværs af lastbilmærkerne MAN, Scania, International og Volkswagen Caminhoes. Der er derfor gjort plads i konstruktionen til at montere den kommende Traton-motor, som formentlig vil kræve lidt mere køling.

Læst i alt:

6934 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger