MAN

19. november 2021 - 01:45

App linkNu på Google Play

Løven brøler endnu højere i terrænet

19. november 2021 - 01:45

Rasmus Haargaard

Den nye TG-generation styrker MAN over hele linjen – også på anlægssiden, kan vi fastslå efter endelig at have været i terrænet med fabrikkens nye offroad-modeller:

 

Engang øvede Stasi sig på at skyde desertører i skoven i Kallinchen syd for Berlin. I dag bliver stedet brugt til langt mere fornuftige gøremål – ikke mindst som øvelsesterræn til offroad-kørsel af den rigtig tunge slags.

 

Det var netop sådan en udfordring, Lastbil Magasinet for nylig var inviteret til i forbindelse med den fortsat igangværende lancering af MAN’s nye lastbilgenerationer. For selvom det efterhånden er mere end halvandet år siden, at MAN præsenterede sine helt nye lastbiler i den spanske havneby Bilbao, så er en lastbilfabriks palette af modelserier, konfigurationer og specifikationer så bred, at lanceringen foregår over mange etaper.

Og selvom vi i efteråret 2020 snusede til den nye MAN TG-generation i let anlægskørsel på en testopgave i München, så var det i Kallinchen første gang, at vi for alvor prøvede kræfter med de nye lastbilserier i den allermest hårdføre udgave og den mest krævende kørsel. Det foregik i det glimrende og meget alsidige offroad-terræn syd for den tyske hovedstad, hvor snævre skovveje, enorme sandkasser og himmelhøje stigninger gav både testchauffører og MAN’s nye premiumvare kamp til stregen.

Fokus på TGS

Det nye MAN-program spænder over lastbilserierne TGL, TGM, TGS og TGX med totalvægte fra 7,5 til 44 ton, otte førerhuse, fire motorserier, tre højder og et utal aksel- og drivline-kombinationer.

 

Zoomer vi ind på anlægssegmentet, så handler det hos MAN primært om TGS-serien, hvor den især bruges i 3- eller 4-akslede versioner med fx aftagelig kasse eller som regulær tipbil. TGX-serien kommer typisk i spil, når der skal bruges en trækker med tiptrailer.

 

Til vores offroad-test i Kallinchen var 13 demokøretøjer linet op i en lang række konfigurationer – primært TGS-modeller, men også enkelte mindre serier til en let tur rundt om den nærliggende sø, Motzener See. Hertil en enkelt TGX 18.510 4x4 i trækker-version – dog uden trailer, netop for at kunne prøve kræfter med områdets allerdrøjeste terræn, den enorme sandkasse, hvor der blev brug for alle tricks i det omfangsrige MAN-program af teknologiske hjælpemidler for at komme igennem uden assistance fra bjærgningsvognen, der holdt standby.

MAN’s anlægs- og entreprenørmodeller har selvsagt også glæde af den lange række af innovationer, som den nye MAN-generation byder på – herunder ikke mindst et helt nyt førerhus med et chauffør-optimeret miljø, som vi allerede har rost til skyerne ved flere lejligheder. Det var i høj grad også dette, der indbragte TGX-serien titlen som International Truck of the Year 2021.

 

Bredt anlægsprogram

 

Det nye TG-program byder desuden på nye tiltag, som hidtil har været lidt overset i omtalerne, men som ikke mindst kommer til gavn ved anlægskørsel – bl.a. en særlig ”drejebremse”, som mindsker drejeradius for anlægsbiler med tandemaksel i løst føre. Yderst brugbart, både i det snævre øvelsesterræn og i hverdagens manøvrer i fx en bøvlet grusgrav eller på en byggeplads, hvor vendekredsen ifølge MAN reduceres med op til to meter, afhængig af konfigurationen.

MAN TGS kan fås fra to til fire aksler som 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4 og 8x6 – eller sågar med træk på alle aksler som i 4x4, 6x6 og 8x8. Motormæssigt står valget mellem D15 på 9 liter (som afløste D20-serien på 10 liter for et par år siden) med 330, 360 og 400 hk, eller den velkendte D26’er på 12 liter, som i TGS-serien kan fås 430, 470 eller 510 hk. Altså et bredt effekt-spænd til de rene anlægsbiler.

 

Blandt kabinerne er bestselleren til TGS-serien det kompakte NN-førerhus, hvor der lige er plads til lidt arbejdstøj og udstyr bag sæderne. Har man brug for mere plads, eller byder opgaverne indimellem på en overnatning i bilen, så kan TGS-chaufføren opgradere til et TM-førerhus, som både har en køje og udvendige skabe (som også er tilgængelige indefra). TM-kabinen har også en lillebror med lavt tag i TN-versionen, og alle disse er naturligvis smalle kabiner i 224 cm bredde. Skal man have et førerhus i fuld bredde (244 cm), skal man op i TGX-serien, hvor GX-, GM- og GN-hytterne bliver tilgængelige.

Forbedret design

Den nye og forbedrede døråbning på hele 89 grader værdsættes, når man skal stige ind i ujævnt terræn, ligesom indstigningen er markant forbedret med bredere og mere skridsikre trin. Der er også mulighed for at få monteret trin udvendigt over forhjulet med praktiske holdegreb ved taget til på sikker vis at inspicere godset bag førerhuset. Indstigningen til det nye, lækre MAN-cockpit lettes også af, at rattet nu med et enkelt tryk på en knap vippes til lodret position – og lige så let tilbage igen.

 

Instrumenteringen og placeringen af knapperne i panelet og det nye multifunktionsrat er justeret i MAN’s nye lastbilgeneration – og kraftigt til det bedre. Det mærker man også undervejs på offroad-banen, hvor det skrumlede terræn giver ekstra høj søgang i førerhuset – og derfor er det at have de relevante funktioner inden for kortest mulig rækkevidde, samlet logisk og simpelt.

Chaufføren styrer gearvælgeren, motorbremsen og gearprogrammet på en stilk i højre side, uden at tage hænderne fra rattet. Et nyt knap-panel har erstattet det gamle ”drejehjul” til at styre differentialspærren mm. – og til højre over rattet sidder den nye, elektroniske parkeringsbremse (tilvalg). Altså de allermest relevante funktioner ved hård anlægskørsel samlet smart og praktisk på en overskuelig og stærkt forbedret facon i den nye TG-generation. Bravo, MAN.

 

Kraftfuld motorbremse

 

Til både TGS- og TGX-serien kan man få en ”rokke”-funktion til at ”grave sig ud” af de mest fastkørte situationer, fx i sne eller tæt mudder. Koblingen åbner og lukker hurtigt, når føreren henholdsvis slipper speederen eller træder på den, og gør det dermed muligt stille og roligt at ”rokke” bilen ud af suppedasen.

TipMatic-gearkassens programmer er bl.a. de velkendte ”Efficiency” og ”Performance”, men til anlægskørsel kan man også vælge ”Offroad”, hvor der er fuld fokus på kraft og omdrejninger, samt ”Manoeuvre”-indstillingen til den mere delikate manøvrering.

 

MAN tilbyder motorbremsen EVBec til alle motorserier, samt den ekstra kraftfulde Turbo EVBec til D15- og D38-serien. Vi prøvede den sidstnævnte flere gange i sandkassen og skoven i Kallinchen, og det var mildt sagt overbevisende, selv ad voldsomme og smattede nedstigninger. Ifølge MAN kan denne kraftige, indbyggede motorbremse give 60-90 kg ekstra nyttelast ved at vælge den frem for en retarder. Til D26-serien kan man få MAN PriTarder, som bl.a. bruger vand fra kølesystemet til at nå sin maksimale effekt uden at skabe slid.

 

Til opbremsning i løst terræn ned ad bakke kan chaufføren desuden aktivere ABS-systemet med særlig offroad-funktion, som får hjulene til at låse under opbremsningen og skubbe løs jord foran sig og dermed skabe en lille ”dæmning”.

MAN HydroDrive

MAN satte nye standarder, da den sydtyske fabrik lancerede HydroDrive-konceptet på markedet i 2005. Det innovative system med en hydrostatisk drevet foraksel er siden blevet adopteret af andre lastbilmærker (i let varierende udgaver), men MAN HydroDrive er stadig et velfungerende system til køretøjer, der tilbringer det meste af arbejdstiden med fast vej under slidbanerne, men som i ny og næ har brug for træk på alle aksler. Det kunne fx være et tiptrailer-vogntog, der kommer i miner eller brud, der er mere end almindeligt svære at komme ud af – eller op ad.

 

Som chauffør kan man aktivere HydroDrive, selvom bilen kører, og der er fuldt læs på. Hvis man kører et sted, hvor man har brug for HydroDrive i længere tid, kan man lade det være aktiveret – og når farten kommer over 28 km/t, slår systemet selv fra, for så igen at aktiveres, når farten kommer under 22 km/t. Ganske smart. Systemet fungerer i øvrigt ikke kun op ad bakke, men ned ad stejle bakker bliver motorbremseeffekten også overført til forakslen og gør dermed nedkørslen mere sikker og stabil.

 

HydroDrive er tilgængelig til TGS med 2, 3 eller 4 aksler, samt til 2-akslede TGX-trækkere – altid i kombination med enten D15- eller D26-motor. Afhængigt af akselkonfigurationen sparer HydroDrive mellem 500 og 750 kg vægt.

Styrket i alle modelserier

For at vende tilbage til skovene i Kallinchen, hvor vi i en hektisk testdag nåede igennem alle fire modelserier fra MAN – en enkelt TGL, TGM og TGX, men ellers var kørslen helliget den rendyrkede offroad-oplevelse i TGS-serien. Den korte opsummering er, at det er noget, der duer – og den nye TG-generations herligheder klæder i den grad også TGS-serien.

 

Vi har ved tidligere lejligheder hyldet de mange nyheder i MAN’s nye generation, som ud over en bedre designet førerplads også omfatter det fuldt digitaliserede cockpit, stor sekundær infotainmentskærm, det nyskabende SmartSelect-funktion, den fikse Easy Control-løsning med valgfri betjeningsknapper i sidedøren, bedre plads, opbevaring og chaufførkomfort generelt.

 

Kombineret med de grovere nyheder til anlægssegmentet, hvor MAN i forvejen var godt kørende, så er MAN’s entreprenør- og offroad-tilbud blandt de fremmeste i klassen. Og efter nu endelig at have været grundigt hele vejen rundt i alle modelserier, må vi konkludere, at MAN i den grad er kommet i mål – og mere til – med hele spektret af den nye TG-generation.

Læst i alt:

1087 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger