23948sdkhjf

MAN fremskynder tidsplanen: Tung e-lastbil sendes på gaden i 2024

MAN Truck & Bus fremskynder nu tidsplanen for overgangen til emissionsfrie køretøjer. Således er produktionen af tunge e-lastbiler på fabrikken i München nu planlagt til at begynde allerede i begyndelsen af 2024 med levering af de første 200 enheder. Det er knap et år tidligere end oprindeligt planlagt.

MAN har netop for første gang fremvist en næsten produktionsklar tung elektrisk lastbil. Det skete forleden i Nürnberg.

Samtidig øger MAN også investeringerne i brint-teknologi, bl.a. støttet af en bevilling på 8,5 mio. euro af delstaten Bayern. Efter planen skal brint-drevne MAN-lastbiler med brændselscelleanlæg i 2024 rulle ud i flådetest hos fem kunder i Bayern-regionen.

- Vores fokus hos MAN og i Traton Group er klart på batterielektriske drivliner. De danner grundlaget for vores kraftige e-lastbiler, som vi lancerer på markedet fra 2024. Først når tilstrækkeligt med grøn brint og den tilsvarende infrastruktur er tilgængelig efter 2030, forventer vi at bruge brint-lastbiler til udvalgte typer af kørselsopgaver. Det er derfor, vi forsker i brint, og finansieringen fra delstaten Bayern gør os i stand til at opbygge yderligere ekspertise på området, siger Alexander Vlaskamp, nyligt tiltrådt topchef hos MAN Truck & Bus.

MAN’s batterielektriske lastbiler skal bygges på fabrikken i München fra 2024. MAN begyndte at opbygge sin egen ekspertise inden for montering af batteripakker allerede i foråret 2021 på eMobility Technical Center på Nürnberg-stedet, hvor de første batteripakker til e-biltest og interne tests siden er blevet produceret i individuel produktion. MAN oplyser ikke, hvilken rækkevidde de første tunge lastbilmodeller forventes at have.

Den brint-elektriske lastbil udvikler MAN i samarbejde med selskaberne Bosch, Faurecia og ZF. De fem transportfirmaer BayWa, DB Schenker, Gress Spedition, Rhenus Logistics og Spedition Dettendorfer vil få leveret brint-lastbiler i 2024 som testkøretøjer i et år.

MAN forventer dog først, at tiden er moden til brint-lastbiler i begyndelsen af næste årti. Det skyldes manglen på grøn brint i tilstrækkeligt omfang, samt de markant større økonomiske omkostninger ved brint-teknologi, også sammenlignet med batterielektriske lastbiler.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236