23948sdkhjf

MAN har leveret første elektriske lastbil til Arla

MAN har leveret den første udgave af den fuldt elektriske eTGM-serie i Danmark. Det er Arla, som i den kommende tid skal køre med en 3-akslet udgave af MAN’s elektriske lastbil i en testfase.

Bilen blev officielt udleveret til Arla fredag med deltagelse af bl.a. transportminister Benny Engelbrecht ved et arrangement hos MAN på Avedøre Holme.

»Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester,« siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130-200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det angiveligt vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 kilometer per liter diesel.

Hos MAN vækker Arlas forsøg med el-lastbiler både stolthed og glæde.

›Vi er naturligvis stolte over at kunne levere den første el-drevne lastbil over 18 ton i Danmark. Vi er rigtigt glade for vores langvarige samarbejde med Arla, som nu viser vejen med grøn transport og dermed bliver vores første el-lastbilskunde,« siger MAN’s salgsdirektør, Frank Nielsen.

Arlas nye MAN eTGM kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund. Der er således ikke tale om en hybridløsning, hvor en traditionel dieselmotor producerer el. Kølemaskinen, som skal holde mælken kold, drives også af ren el via en converter, der trækker strømmen fra bilens højspændingsbatteri. Også liften betjenes af strøm, der kommer fra lastbilens 24V batteripakke og som oplades via solpaneler på taget af kølekassen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219