23948sdkhjf

MAN og Scania får fælles motor

Traton-gruppen rykker tættere sammen med fælles modul-system

Et styrket samarbejde i Traton-gruppen – og i særdeleshed mellem de to store europæiske mærker MAN og Scania – var et af hovedemner, da Traton Innovation Day blev afholdt tidligere på ugen i svenske Södertälje.

Blandt andet kom det frem, at Traton arbejder på at udvikle en fælles motorserie, som skal bruges på tværs af de forskellige lastbilmærker i Traton-gruppen, som ud over MAN og Scania også rummer Volkswagen i Sydamerika, samt nordamerikanske Navistar International, som Traton er medejer af.

Den kommende Traton-motor får navnet D30 og vil efter planen gå i produktion i 2023 og være klar til bred masseproduktion i 2024. 80 procent af motoren vil ifølge Traton være identisk, uanset hvilken lastbil den skal monteres i. De sidste 20 procent vil kunne differentieres for at sikre den bedst mulige tilpasning til det enkelte lastbilmærke.

Indtil videre har det konkret samarbejde mellem MAN og Scania primært begrænset sig til, at Scanias Opticruise-gearkasser er installeret i MAN’s 2-akslede trækkere.

Men også på andre fronter vil MAN og Scania nærme sig hinanden i de kommende år. De to mærker har hver deres modulsystem af ”byggeklodser”, som lastbilerne produceres efter – men fremover vil et nyt fælles Traton-modulsystem blive udviklet.

I første omgang vil udvikling af drivliner til elektriske lastbiler ske via et Traton-modulsæt, og efterhånden som de forskellige lastbilmærker lancerer nye generationer, vil det ske ved hjælp af de nye Traton-byggeklodser. Det samme er tilfældet i den igangværende forskning og udvikling af selvkørende teknologi, som også vil blive delt på tværs af Traton-familien.

Over en længere årrække vil MAN og Scanias modulsystemer altså dermed gradvis smelte sammen et Traton-modulsystem. Det første eksempel vil vi givetvis se allerede i februar 2020, når MAN præsenterer sin nye generation af flagskibet TGX.

Til gengæld er førerhuset indtil videre fredet. Den fælles ”modularisering” vil primært handle om byggeklodser til drivlinen, som er det dyreste element både at udvikle og producere.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.222