23948sdkhjf

Meget mere end TGX

Den nye MAN-generation er hele fire nye modelserier. Vi tog en tur på landevejen og på anlægsbanen for at se, om de lovende takter for langtursserien holder vand på tværs af hele TG-familien – og det gør de:

Den nye generation af MAN-lastbiler har haft flagskibet TGX helt i front i lanceringskampagnen, som har været i gang siden det store tæppefald i den spanske havneby Bilbao i februar 2020. Det er ikke mærkeligt – i og med, at langtursbilen er et stort fremskridt for MAN-fabrikken, som ganske fortjent hentede titlen som ”International Truck of the Year 2021” med TGX-serien.

Men den nye TG-generation er mere end TGX. Meget mere, faktisk. Det fik Lastbil Magasinet endelig oplevet på nærmeste hold, da vi var en tur i München og for første gang prøvede kræfter med nogle af de andre nyheder i TG-serierne. Først og fremmest var det anlægs- og entreprenørkørsel, samt lidt distributionsbiler, der var kørt i stilling til en hel testdag i det sydtyske – som fandt sted umiddelbart før den seneste corona-bølge skyllede ind over Tyskland og det øvrige Europa – og endnu engang lukkede grænserne og rejsemulighederne effektivt i. Men Lastbil Magasinet nåede altså til München og havde – som eneste fremmødte medie – syv testbiler for os selv, alle stillet til rådighed ved Audis trænings- og uddannelsescenter tæt ved lufthavnen (der er mange praktiske fordele ved at være en stor Volkswagen-familie).

Det var derfor med en vis spænding, at vi så frem til at opleve, om den positive oplevelse fra den nye TGX-serie – som er blevet en rigtig chauffør-lastbil – også var overført til den øvrige TG-familie. De tilgængelige testbiler var:

TGM 18.320 4x2 (tipbil)

TGS 26.510 6x4 (containerbil med kroghejs)

TGS 35.400 8x4 (tipbil)

TGS 18.330 4x2 (distributionsbil)

TGS 18.470 4x4 (trækker med tiptrailer)

TGX 26.640 6x4 (forvogn-hænger, tømmervogntog)

Den syvende testbil var en TGX 4x2 som trækhest for et klassisk Europa-vogntog, som vi efterhånden har kørt en del gange det seneste års tid – både i udlandet og på danske veje – så den sprang vi over i denne omgang.

TGS kan det meste

TGS er schweizerkniven i MAN’s produktprogram – og derfor ganske logisk, at fire af testbilerne var fra netop TGS-serien ved denne anledning, hvor formålet netop var at vise alsidigheden i den nye MAN TG-generation. Den fleksible arbejdshest, som TGS med rette kan betegnes som, spænder i sine anvendelsesformål vidt, fx som en kraftig distributionsbil, kranopbygning, containerkørsel, andre specialopgaver eller – ikke mindst – anlægskørsel. TGS-serien er oplagt til de robuste opgaver med let eller hård kørsel i terrænet, men kan i dag altså langt mere end det.

De første to testture viste også bredden i TGS-programmet, da vi først satte os bag rattet i en 2-akslet TGS-forvogn opbygget med distributionskasse og udrustet med den mindst mulige motorisering – nemlig D15-motoren med 330 hk. D15-motoren så dagens lys så sent som i 2019, hvor MAN desuden opdaterede hele motorprogrammet over en bred front og præsenterede en række andre nyheder inden for styring og sikkerhed.

Der er således ikke ændret noget på drivlinen i den nye TG-serie, som bygger videre på de velkendte fire motorserier fra fabrikken i Nürnberg. Efter alt at dømme får vi ikke flere (større) motor-nyheder fra MAN, før Traton om et par år præsenterer en ny, fælles motor-platform til brug på tværs af lastbilmærkerne MAN, Scania og deres slægtninge i Nord- og Sydamerika. En af motorserierne har arbejdstitlen D30 – og bliver formentlig den sidste dieselmotor, som bliver udviklet i Traton-regi.

Gennemført kabine

Ifølge MAN har mere end 700 lastbilchauffører ude fra ”virkeligheden” været involveret i udviklingsarbejdet af den nye kabine, og vi har allerede ved flere lejligheder rost resultatet, når det handler om langturskabinen. MAN har i den grad fået chaufføren i centrum med det nye cockpit, der elegant ”lægger sig” rundt om chaufføren med gennemtænkte og vellykkede placeringer af de fleste knapper – herunder det nye multifunktionsrat, der har ”pakket” funktionerne på en praktisk og overskuelig måde. Selv når vi går ned i førerhus-størrelse, følger den gode, nye MAN-følelse med, når man sidder bag rattet – også selvom håndteringen og placeringen af enkelte funktioner må justeres en anelse, efterhånden som kabinen skrumper, og pladsen bliver anderledes. Om den store chauffør-inddragelse i processen er spin eller ej – så er resultatet vellykket, også når man i de større førerhuse bevæger sig om i køjen, hvor nye fjernbetjeningsmuligheder igen giver MAN fine point i bogen.

Fikse detaljer

Et element, som MAN’s folk ved enhver lejlighed gør et stort nummer ud af, er det lille panel (MAN EasyControl) med fire knapper indvendigt i sidedøren, hvor kunden selv kan specificere funktionerne. Og særligt når man bevæger sig fra langturssegmentet over i anlægs, distributions- eller kran-sektoren, kommer denne innovation for alvor til sin ret. Her er der rig mulighed for at lette chaufførens hverdag ved at indbygge fx havariblink, betjening af blitz/arbejdslys, åbning af passagerdør, tænding af motoren af hensyn til kraftudtag, eller noget helt andet i knapperne på døren.

Testbil nummer to var en TGS opbygget med Palfinger-kroghejs og volumen-container, og her røg vi så fra den mindste til den største TGS-effekt – nemlig D26-motoren på 12,4 liter med 510 hk og et moment på 2.600 Nm helt nede fra 930 o/min.

D38-motoren på 15,3 liter og op til 640 hk er forbeholdt TGX-kunder. Men ligesom med distributionsbilen var vi altså mere end rigeligt motoriseret på denne tur, som heller ikke gav nogen kvaler.

Ud i terrænet

Herefter var det tid til en tur til en tur i terrænet efter en god lang køretur til en af MAN’s egne anlægsbaner et stykke uden for München. Vi medbragte tre biler og kørte dem på skift på vejen derud – nemlig testens tre tipbiler, TGS 8x4 som forvogn med 400 hk, TGS 4x4 som trækker-trailer med 470 hk, samt den lidt alternative TGM-model i 4x2 version med tiplad og 320 hk.

Den nye MAN-generation indeholder flere anlægsrelevante nyheder og forbedringer – fx den tredelte stålkofanger, som glider pænt og robust ind i bilens front og gør det nemmere at reparere skader. Lygterne fås selvfølgelig med beskyttende gitter – og LED-forlygter er tilgængelig på tværs af alle modeller takket være MAN’s modulære lygte-arkitektur.

Bedre indstigning

Der var dejligt sjappet i terrænet under vores testtur, og undervejs skiftede vi bil en del gange – og noterede os flere chaufførvenlige nyheder til MAN’s anlægskunder, samt andre der skal ind og ud af bilen ofte. For det første åbner døren nu op til 89 grader, og det sætter man især pris på, hvis man holder et lidt bøvlet sted på et ujævnt underlag. Selve trinene er desuden blevet bredere og mere skridsikre, samt placeret tættere på hjulene – meget fint. Det nederste trin – som ofte er i skudlinjen for slag- og stenskader – er desuden med sving-funktion til længere holdbarhed.

MAN har i de seneste år gjort flere fremskridt på aksel-fronten, og fx kan kunder med behov for stor vægt foran (fx med en formonteret kran) tilvælge en 10 tons foraksel. Den fås til TGS 6x4 og 8x4, samt TGX 6x4.

HydroDrive virker!

Vores test-trækker, TGS 4x4 med 470 hk, var udstyret med HydroDrive – MAN’s hydrostatiske forakseldrev, som har været på programmet i mange år, men løbende optimeret. Og det virker, kan vi bekræfte – for vi skulle naturligvis lige en tur igennem terrænets største vandpyt, som viste sig at være noget dybere end forventet…

MAN’s testhold kunne dog spare bjærgningsbilen, for efter et par ”rokke-forsøg” lykkedes det at komme fri af vandmasserne – relativt nemt og ved helt egen hjælp. Uden HydroDrive havde vi dog ganske sikkert fået våde sokker, sko og bukser.

MAN HydroDrive fungerer som et midlertidigt forhjulstræk, som kan tilkobles, når chaufføren kører ind på en fedtet byggeplads, i skoven eller lignende. HydroDrive er forbundet til gearkassen og behøver ikke noget motorkraftudtag, som altså kan bruges til andre formål. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at have fuldt, mekanisk træk, men til gengæld sparer man op til 750 kg i forhold til en konventionel ekstra trækaksel.

Chaufføren er vinderen

Sikkert og tørskoet tilbage ved basen rundede vi af med en tur i en form for skovbil – en TGX 26.640 6x4 med 2-akslet hænger opbygget som tømmer-vogntog. Vi nåede dog ikke i skoven, men fik genopfrisket TGX-oplevelsen med lidt afdæmpet landevejs- og motorvejskørsel.

MAN’s nye TG-generation deler også en lang række af de andre nye herligheder, som vi tidligere har testet og omtalt, som vi ikke går i dybden med her – det flotte og fuldt digitaliserede instrumentdisplay, den behagelige styringshjælp i MAN ComfortSteering, den godt udtænkte SmartSelect-betjening af infotainmentskærmen på 7 eller 12 tommer (helst 12, tak!), rattet der kan tippes helt lodret, nye sæder, større skabsplads i de store kabiner, samt ikke mindst det stærkt forbedrede udsyn mellem den slankere A-stolpe og de mere tilbagetrukne spejlhuse. Som prikker over i’et venter vi bare på MAN’s spejlfrie løsning – som ellers var planlagt til lancering på IAA-messen i september 2020, men corona-krisen har altså købt MAN’s udviklingsafdeling ekstra tid til at få elektronikken helt på plads.

Kort sagt blev vores håb indfriet. Den nye MAN TG-familie er meget mere end TGX – og på tværs af hele MAN-serien er chaufføren den største vinder med den nye lastbilgeneration.

Velkendt motor-program

Den nye generation af MAN-lastbiler baserer sig på den gennemprøvede serie af motorer, som produceres på MAN’s fabrik i Nürnberg. Her producerer MAN fire motorserier med den velkendte common rail-indsprøjtning. Motorserierne heddeer D08, D15, D26 og D38. Navnene henviser til den indvendige diameter på motorernes cylindre. D08-motorens fire eller seks cylindre har således en diameter på 108 mm, D15-seriens cylindre er 115 mm, på D26 er det 126 mm, og D38-serien har 138 mm cylindre.

MAN’s motorprogram blev senest opdateret i 2019, hvor D15-motoren kom til og afløste D20-serien, og D26 blev løftet med ekstra 10 hk og 100 Nm. Næste store ændring i MAN’s serie af dieselmotorer ventes ikke før 2023/24, hvor Traton-gruppen (som bl.a også inkluderer Scania) har bebudet en ny, fælles motor-platform.

Serie

Cylindre

Volumen

Effekt

Moment

Tilgængelig til

D08

4

4,6 liter

160 hk ved 2.300 o/min

600 Nm ved 1.000–1.850 o/min

TGL + TGM

4

4,6 liter

190 hk ved 2.300 o/min

750 Nm ved 1.200–1.400 o/min

TGL + TGM

4

4,6 liter

220 hk ved 2.300 o/min

850 Nm ved 1.300–1.400 o/min

TGL + TGM

6

6,9 liter

250 hk ved 2.200 o/min

1.050 Nm ved 1.200–1.600 o/min

TGL + TGM

6

6,9 liter

290 hk ved 2.200 o/min

1.150 Nm ved 1.200–1.700 o/min

TGL + TGM

6

6,9 liter

320 hk ved 2.200 o/min

1.250 Nm ved 1.200–1.700 o/min

TGL + TGM

D15

6

9,0 liter

330 hk ved 1.800 o/min

1.600 Nm ved 1.000–1.400 o/min

TGS + TGX

6

9,0 liter

360 hk ved 1.800 o/min

1.700 Nm ved 1.000–1.400 o/min

TGS + TGX

6

9,0 liter

400 hk ved 1.800 o/min

1.800 Nm ved 1.000–1.500 o/min

TGS + TGX

D26

6

12,4 liter

430 hk ved 1.800 o/min

2.200 Nm ved 930–1.350 o/min

TGS + TGX

6

12,4 liter

470 hk ved 1.800 o/min

2.400 Nm ved 930–1.350 o/min

TGS + TGX

6

12,4 liter

510 hk ved 1.800 o/min

2.600 Nm ved 930–1.350 o/min

TGS + TGX

D38

6

15,3 liter

540 hk ved 1.800 o/min

2.700 Nm ved 900–1.380 o/min

TGX

6

15,3 liter

580 hk ved 1.800 o/min

2.900 Nm ved 900–1.380 o/min

TGX

6

15,3 liter

640 hk ved 1.800 o/min

3.000 Nm ved 900–1.400 o/min

TGX

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.239