23948sdkhjf

Test: MAN holder dampen oppe

I al ubemærkethed har MAN lanceret en række 2019-nyheder i deres lastbil-program, som især rammer ind i mellemklassen. Lastbil Magasinet tog til München for at se nærmere på det hele og blev positivt overrasket

Mens lastbil-verdenen går og venter på den helt store MAN-nyhed, så har den sydtyske lastbil-fabrik i al stilfærdighed faktisk lanceret en ganske pæn række af små og lidt større 2019-nyheder til deres fire lastbilserier. Mange af dem blev sådan set allerede præsenteret på Bauma-messen i april i München, men har gået lidt under den internationale radar.

I slutningen af juli var Lastbil Magasinet dog inviteret på en sviptur til München, hvor tre forskellige udgaver af TGS-serien var stillet parat til prøvekørsel – udstyret med en række af de vigtigste nye funktioner. Med udgangspunkt fra Audi Training Centre, der ligger belejligt tæt på lufthavnen og som MAN ligeledes er en del af VW-familien, var der gjort testruter på 1,5 time klar til hvert køretøj – kort sagt et glimrende setup.

Den største nyhed er indlysende den, at MAN har udviklet en helt ny motor. D15 er navnet på den nye variant, som er på 9 liter og lukker et hul i MAN’s motorprogram. D15 afløser D20-motoren, som var en 10-liters motor, og den er både stærkere og 230 kg lettere end forgængeren. Den er 6-cylindret og fås i tre versioner, nemlig med 330, 360 eller 400 hk. Det maksimale moment ligger i de tre versioner fra 1600-1800 Nm, og opnås mellem 1000-1400 o/min.

Dermed glider den nye mellemklasse-motor perfekt ind i produkt-programmet, hvor MAN ellers havde et lidt ubekvemt ”gab” mellem den stærkeste 7 liters D08-motor på 320 hk, og den mindste 12 liters D26-motor på 430 hk. Et gab, som D20-motoren ikke dækkede tilstrækkeligt, men D15-motoren giver en langt bredere vifte af anvendelsesmuligheder, og kan kombineres med langt flere teknologier og nye funktioner, end det var muligt med forgængeren D20, som sendes på pension.

15 motor-varianter

MAN har nu et meget harmonisk motorprogram til de fire lastbilserier – TGL, TGM, TGS og TGX – bestående af fem forskellige motorstørrelser. Den mindste D08-motor på 4,6 liter starter ved 160 hk, mens programmet slutter med D38-motoren, der har en topversion med 640 hk. Hver af de fem motorstørrelser fås i tre effekt-varianter, hvilket altså giver 15 valgmuligheder fra 160 til 640 hk.

Den nye motor i familien, D15, er tilgængelig til TGS- og TGX-serien. Mest oplagt er den selvfølgelig til TGS-serien, hvor den inden for nyttelast-følsomme arbejdsopgaver som anlæg, distribution, tung renovation, tank/silo og betonkanon vil være et oplagt motorvalg med en ydelse på op til 400 hk og et moment på 1800 Nm i topversionen.

Som noget ganske nyt er MAN’s Turbo EVBec-motorbremse nu tilgængelig til motorer mindre end D38-serien. Derfor kan D15-motoren leveres med denne motorbremse, som yder en effekt på op til 350 kW i flere trin. Med den styrke i motorbremsen kan mange, som ellers ville have valgt retarder, spare både prisen og vægten på denne – om end man stadig kan tilvælge retarderen, hvis kunden føler det nødvendigt.

Varierede testbiler

Vores første køretur i omegnen omkring München foregik i den mindste testbil, nemlig en 2-akslet distributionsbil som MAN TGS med den nye D15-motor i den mindste variant, 330 hk, naturligvis på fulde 18 ton. Det var en opgave, som den mindste mellem-motor på 330 hk var mere end rigelig til.

Anden test-tur foregik i et mindre distributionstræk i form af en 2-akslet TGS med en 2-akslet gardintrailer læsset op til samlet 28 ton. Her var motorstørrelsen gået op i D15-topmodellen 400 hk.

Det samme var tilfældet ved den sidste prøvetur, hvor D15-topmodellen endelig kom på prøve, da vi med et 5-akslet anlægsvogntog på 39 ton blev sendt en tur ud ad de små sydtyske veje og en tur i gruset midtvejs, da vi fik adgang til at prøve kræfter med en mindre, men dog krævende offroad-bane.

Motormæssigt var der ikke noget at udsætte på nogen af turene, men når først man kommer bag rattet, får man øjnene op for flere af de andre 2019-nyheder, som MAN uden de store armbevægelser har listet ind i produktprogrammet.

DP giver den gas

Vante MAN-chauffører vil straks studse over den ekstra valgmulighed i det lille ”hjul”, hvor man vælger gear-funktion. Ud over ”D” for ”Drive” (kør), er der tilføjet en ekstra mulighed, nemlig DP. P’et står for Performance (præstation), og er en ny mulighed, som chaufføren kan vælge, når der midlertidigt er behov for at give bilen et lille spark ekstra – det kan fx være på motorvejen under overhalinger, hvis man holder for rødt lys, og bilen skal sætte i gang op ad bakke e.l.

DP-funktionen er ikke forbundet til motoren, men påvirker gearkassens reaktionsmønster og skifte-strategi, så maskinen rubber neglene lidt hurtigere og kommer derudad. Chaufføren kan skifte mellem D og DP på hvilket som helst tidspunkt – det er dog vigtigt at huske at skifte tilbage igen, da DP-kørsel selvsagt gør motoren lidt mere tørstig.

Det forudseende fartpilot-system ACC er som noget nyt nu også tilgængelig med Stop & Go-funktion i kombination med TipMatic (ZF’s TraXon) 12-trins gearkasse. Og det var netop den, vi kørte i under alle tre testture. Ellers har Stop & Go kun været muligt hos MAN i kombination med TipMatic 14 eller Scanias gearkasse.

Med ACC Stop & Go holder bilen afstanden til forankørende trafik helt ned til meget lave hastigheder – og kan endda holde stille i korte perioder og derefter følge med trafikken. Et afstressende element for chaufføren ved trafikkøer på motorvejen eller i tung bytrafik.

Overbevisende styring

Alt sammen fine sager, men den mest positive overraskelse fik vi med to af MAN’s nye chaufførassistent-systemer.

Det ene er MAN ComfortSteering, som i løbet af 2019 bliver tilgængeligt til TGM-, TGS- og TGX-serien. MAN ComfortSteering består af en lille el-motor, som letter ”dreje-arbejdet” på rattet – både ved at give et lille ekstra skub og gøre styringen lettere, men også mere præcis og glidende. Ved lav fart vil chaufføren mærke det under manøvrering, mens det ved højere fart, fx på motorvej, giver sig udslag i en bedre retningsstabilitet. Det var overraskende tydeligt at mærke under kørslen, og absolut en komfortabel chaufførnyhed.

Nyt hos MAN er også Lane Return Assist (LRA). Det er et system, som ikke nøjes med at advare, når bilen er ved at forlade sin bane uden at have aktiveret blinklyset. LRA griber også ind og med et blidt skub på rattet bliver bilen guidet tilbage på rette spor. Vi provokerede bevidst systemet flere gange under kørslen (naturligvis i ufarlige trafiksituationer), og det fungerede upåklageligt.

Det betyder dog ikke, at chaufføren kan læne sig tilbage, for hvis der ikke er hænder på rattet, kommer systemet først med visuelle og akustiske advarsler, inden det slår fra. Chaufføren er selvfølgelig fortsat fuldt og helt ansvarlig for kørslen. LRA-systemet er en glimrende ny funktion hos MAN.

Mens vi venter

2019-nyhedsrækken hos MAN var længere endnu, og nævnes kan det da også, at topsellerten, D26-motorserien, som er den næststørste på 12,4 liter, har fået en fintuning af ingeniørerne i München. D26-motoren har fået tilført ekstra 10 hk og 100 Nm i hver af de tre udgaver, den fås i – så man nu kan få D26 med 430, 470 eller 510 hk.

En god nyhed for langturssegmentet hos MAN – som jo ellers i disse tider nok mest venter på den helt store nyhed, som nævnt i indledningen. MAN’s nye flagskib, den nye TGX – eller hvad navnet nu bliver – lanceres i 2020, men i mellemtiden er det absolut ikke en ringe portefølge af nyheder, som MAN har fået sat sammen i dette ”vente-år” 2019.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204