MAN

17. september 2021 - 01:44

App linkNu på Google Play

Tilbageblik: To årtier med TG-serien

17. september 2021 - 01:44

Rasmus Haargaard

MAN’s introduktion af den nye lastbilgeneration er for nylig færdiggjort med alle fire nye serier på markedet. Men historien om MAN TG er lang og snørklet og strækker sig efterhånden mere end 20 år tilbage:

 

MAN’s tunge lastbilprogram er i løbet af det seneste halvandet år blevet gradvist fornyet herhjemme – i kølvandet på lanceringen af de nye lastbilgenerationer tilbage i februar 2020. I Danmark er hele det nye MAN-program således nu tilgængeligt på tværs af alle modelserierne.

 

Dermed er den største milepæl i mere end 20 år gennemført for den sydtyske lastbilfabrik med et bredt program af fuldt opdaterede TG-serier. Men det hele startede væsentligt mere smalt, da det moderne MAN-program blev lanceret for første gang for to årtier siden.

Det hele tog sin begyndelse 24. marts 2000 ved et stort arrangement i München, hvor sløret blev løftet for en helt ny lastbil: MAN TG-A. Bogstaverne TG står for ”Trucknology Generation” – en sproglig hentydning til sammensmeltningen af lastbiler og teknologi. Den første model i TG-serien blev altså TG-A, der som MAN’s nye flagskib skulle løfte arven fra F2000-serien, der tidligere havde høstet pænt succes. Med introduktionen af ny teknologi, nye gearkasser, telematik og chaufførassistenter skulle TG-A føre MAN’s tunge lastbilprogram ind i det nye årtusinde.

Den spæde start

2-akslede trækkere og 4x2 og 6x2 forvogne var de første TGA-konfigurationer af samlebåndet. I 2001 fulgte 4x4 anlægsbilen, hvorefter flere og flere varianter kom på programmet.

 

Til at starte med kunne MAN TGA fås med fem forskellige førerhuse. De tre smalle kabiner, M, L og LX til distribution, anlæg og renovation, mens de bredere XL- og XXL-hytter var til langturschaufføren – især sidstnævnte med dens enorme frontrude og 2,10 meter ståhøjde over det (næsten) flade gulv. Ikke længe efter introducerede MAN også XLX-varianten som en mellemting mellem de to langturshytter.

 

I sine første år var TGA udstyret med en 6-cylindret turboladet D28-motor med en effekt fra 310 til 510 hk. Til særligt tunge opgaver var det muligt at bestille en V10-motor med 660 hk (dengang den stærkeste i branchen) og en slagvolumen på hele 18,3 liter.

I 2004 lancerede MAN D20-motorserien på 10,5 liter med effekt fra 310 til 430 hk – som var både væsentligt mindre og lettere end D28’eren på 12 liter. D20-motoren holdt i halvandet årti, inden den i 2019 blev erstattet af den endnu lettere D15-serie på 9 liter.

 

D28’eren forsvandt helt fra programmet, da MAN senere i 2004 introducerede D26-motoren på 12,4 liter – en række-6’er, som i dag er den mest solgte motor i MAN’s program. Til de tungeste opgaver har MAN i dag dog også D38-serien med op til 640 hk.

TGA WorldWide

TG-serien blev i 2003 også lanceret uden for Europa. Det skete under navnet TGA WW (TGA WorldWide). I 2008 skiftede serien navn til TGS WW, og i hvert område blev modellen og dens udstyr tilpasset de specifikke forhold i de lande og regioner, den blev introduceret – såsom Asien, Afrika og Sydamerika, hvor den igennem tiden er blevet leveret med motorudgaver i Euro 2, 3, 4 og 5.

 

2005: MAN HydroDrive

 

MAN HydroDrive er en funktion, som fabrikken er særlig stolt af. Man kan kun se det udefra på de lidt større hjulnav i forakslen og den diskrete tilføjelse af et ”H” i modelbetegnelsen. MAN introducerede HydroDrive i 2005 som den første af sin slags til lastbiler – et system med en hydraulisk drevet elmotor i hjulnavet, som kan give midlertidigt træk på forakslen i særligt krævende situationer, og som MAN siden har finpudset og forbedret flere gange.

2005: Nu kommer TGL

Den kraftige TGA-model var i første halvdel af 0’erne ene om at udgøre modelprogrammet i TG-serien, men herefter begyndte det at tage fart. I april 2005 kom letvægteren TGL på banen med de allerede velkendte L- og LX-kabiner, som nu også blev suppleret med en mindre C-kabine til nærdistribution samt en mandskabskabine.

 

TGL blev lanceret som 2-akslet fra 7,5 til 12 ton, udstyret med D08-motoren fra 150 til 240 hk (i dag fås TGL med den 4-cyl. Euro 6-motor fra 160 til 250 hk).

2005: TGM på scenen

Et halvt år senere lukkede TG-serien endnu et hul. Nemlig i det mellemtunge segment, hvor den allerførste MAN TGM blev afsløret på en udstilling i Amsterdam i efteråret 2005. TGM dækkede dermed gabet mellem 12 og 18 ton i TG-programmet, og TGM kom desuden i to 3-akslede versioner op til 26 ton – med det samme kabineudvalg som TGL-serien og med D08-motoren i 6-cylindret udgave med op til 320 hk. Ud over at blive populær til køletransporter i byerne gjorde TGM-serien sig også bemærket ved fra start at have 4x4 versioner med luftaffjedring på bagakslen som standard.

2007: TGA bliver sprængt

I 2007 skete den mest drastiske udvikling i TG-historien, da flagskibet TGA blev sprængt i to. Modellen spændte over for meget, mente MAN – og derfor forsvindt TGA-navnet og blev i stedet erstattet af de to modelserier TGS og TGX – som henholdsvis en mere hårdfør anlægsmodel og en rendyrket langtursbil.

 

De smallere førerhuse M, L og LX blev fundamentet for MAN TGS, som blev målrettet tung regional distribution og anlægskørsel. De brede XL, XLX- og XXL-kabiner blev dedikeret TGX-serien med den maksimale plads til det internationale chaufførliv med mange timer og dage ad gangen i bilen. Førerhuset fik også en udvendig opfriskning i forbindelse med relanceringen af den nye topmodel – nu med titlen TGX.

Kortvarigt V8-eventyr

Samtidig spillede MAN med musklerne og introducerede TGX V8 – fabrikkens ypperste flagskib med 680 hk og dengang den stærkeste serieproducerede lastbil i Europa. MAN’s V8-motor blev brugt både til fjerntransport og sværgodskørsel på op til 250 ton. V8-eventyret varede dog kun i nogle få år for MAN, som i forbindelse med overgangen til Euro 6 fra januar 2014 lagde den 8-cylindrede motorserie i graven. Til det tunge segment tilbyder MAN i dag 6-cylindrede motorserier i tre forskellige størrelser (D15, D26 og D38) – op til 640 hk. Til ikke-europæiske markeder producerer MAN stadig motorer helt nede fra Euro 2-niveau.

 

Sprængningen af TGA og indførslen af TGS-serien kom også TGL og TGM til gode. Det helt nyudviklede interiør til TGS-serien dryppede nemlig ”nedad” til TGL og TGM, som i 2008 derfor også fik en komfortmæssig opdatering kun tre år efter fødslen.

Komplet program

Med de fire serier TGL, TGM, TGS og TGX var MAN’s TG-serie endelig komplet. Lastbilerne fik i 2016 følgeskab af varebilen TGE som en strategisk tilføjelse til MAN-programmet for at kunne dække spektret af erhvervskøretøjer hele vejen ned til 3 tons totalvægt. Selve TGE-modellen bygger på VW Crafter-serien, som MAN er beslægtet med igennem den store Volkswagen-familie.

 

Strømmen af nyheder det seneste årti har på lastbilsiden drejet sig til ikke at handle om nye modelserier – men om løbende introduktioner af nye konceptserier så som fx TGX EfficientLine til minimale driftsomkostninger, samt implementering af ny teknologi inden for særligt sikkerhed og brændstofoptimering via forskellige chaufførassistentsystemer.

 

Altså lige indtil 2020, hvor den største nyhed i et årti fra MAN blev lanceret med ikke bare en ny TGX-generation – som på forhånd var ventet – men en komplet ny TG-generation på tværs af alle fire modelserier.

Mange titler

Som mange af sine forgængere i TG-familien høstede den nye TGX-generation også den eftertragtede titel som International Truck of the Year. MAN TGA blev allerede i sit lanceringsår hædret med titlen som International Truck of the Year 2001. Ved introduktionen af TGL-serien vandt denne også prisen i 2006-udgaven. Efter ankomsten af TGS og TGX blev TG-serien som helhed hædret med Truck of the Year 2008 – og 13 år senere var den spritnye TGX altså ikke til at komme uden om.

 

MAN TG-serierne beholdt alle deres navne i relanceringen i 2020, og om det bliver til nye modelserier i de kommende år, er nok tvivlsomt – og dog. Elektrificeringen har allerede gjort sit indtog i MAN-programmet med de fuldelektriske eTGM og eTGE. Flere modelserier vil utvivlsomt blive elektrificeret eller få andre alternative drivliner i de kommende år. Men uanset hvad kan vi utvivlsomt vente os at se TG-familien tegne MAN’s fremtid i de kommende årtier.

 

Årets Lastbil

MAN er otte gange blevet kåret som International Truck of the Year (Årets Lastbil i Europa). Det er næstflest af alle lastbilfabrikker, og TG-serien har tegnet sig for halvdelen af titlerne igennem årene:

1978: MAN 280

1980: MAN 321

1987: MAN F90

1995: MAN F2000

2001: MAN TGA

2006: MAN TGL

2008: MAN TG-serien

2021: MAN TGX

Læst i alt:

980 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger