23948sdkhjf

Mercedes-Benz Trucks: Vi opfandt lastbilen

Det var ikke selvtillid, der manglede, da Mercedes-Benz Trucks havde inviteret godt 120 fagjournalister fra hele verden til event i deres FutureLab i Wörth i Tyskland.

»Vi opfandt lastbilen, og vi vil fortsat sætte tempoet for dens videre udvikling,« sagde chefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner.

Hos Mercedes-Benz, som for alle andre lastbilproducenter rykker fremtiden og dermed den teknologiske udvikling hvert sekund tættere på. Kapløbet om at være de mest nytænkende med øje for chauffør, vognmand, miljøet og den konstante stramning af regler og love, er i en interessant fase. Det understregede Stefan Buchner ved pressearrangementet, hvor han indtog scenen med Mercedes Benz’ ”Future Truck 2025” blinkende og skinnende bag sig.

»Jeg bliver lidt personlig her. Men det har aldrig været mere spændende at arbejde i lastbilbranchen end lige nu.«

Ny lastbil på vej?

Sløret for noget nyt og stort blev løftet en ganske lille smule, da Florian Martens, kommunikationschef for erhvervskøretøjer ved Daimler AG, kom på podiet med ordene:

»5. og 6. september. Husk de datoer«.

Hvad der sker på netop disse datoer, blev ikke røbet. Om der er en ny og updated Actros på vej fra Mercedes-Benz Trucks, kan være en mulighed. Når de melder sådan ud, er der efter alt at dømme tale om mere end lancering af en ny type forlygte.

Mercedes-Benz Trucks kalder sig selv teknologisk førende, der med deres ”RoadEfficiency 2030” strategi vil opfylde kundernes behov for lave omkostninger, høj sikkerhed og den bedste tilgængelighed af lastbiler på markedet.

VECTO er mangelfuldt

Selvstyrende, elektriske og forbundne lastbiler. Mercedes-Benz Trucks kan mærke fremtiden rykke tættere på. Hver dag, året rundt arbejder de på at udvikle det, der betyder, at de er klar til fremtidens krav, love og nye tanker.

Og netop for at give branchen mulighed for et indblik i, hvordan Mercedes-Benz Trucks i dag udvikler lastbiler til fremtiden og give deres syn på de udfordringer, der ligger som bump på vejen i forhold til vejgodstransport, havde de inviteret pressen til en række workshops.

Det var altså ikke de store nyheder, der blev præsenteret, men derimod gav Mercedes-Benz et fint og grundigt indblik i, hvad der venter de chauffører og vognmænd, der vælger en lastbil med den kendte stjerne på fronten.

En af overskrifterne for dagen ved Futurelab var ”Ny æra af lovgivning”. Ikke i sig selv det mest sexede emne at give sig kast med, men ikke desto mindre relevant. For det store fokus ligger på CO2-udledning og brændstofforbrug. Lige om hjørnet, 1. januar 2019, skal lastbilproducenter begynde at måle, hvor meget deres køretøjer udleder af CO2 med softwareprogrammet VECTO.

Men Mercedes-Benz Trucks mener, at der er mangler ved programmet. Det tager ikke højde for en række af de brændstofbesparende teknologier, som Mercedes-Benz Trucks har udviklet. Så selvom Mercedes-Benz Trucks ser VECTO som en kærkommen måde at skabe gennemsigtighed i markedet på som en helhed, så vil lastbilproducenten kræve, at når VECTO bliver fuldt implementeret, skal programmet tage højde for alle CO2-besparende teknologier, der allerede er i Mercedes-Benz’ lastbiler. Derfor skal der yderligere udvikling af VECTO til, mener Mercedes-Benz Trucks.

Med datoerne 5. og 6. september i kalenderen, i vores bevidsthed og med udsigten til nyheder fra Mercedes-Benz Trucks kan vi vente. I spænding. Alt imens fremtiden med dens nye love, skinnende lastbiler og nye teknologiske systemer kommer nærmere.

Læs mere om Mercedes-Benz Trucks og deres syn på fremtiden samt om den række af workshops, som lastbilproducenten inviterede til ved deres FutureLab i Wörth i næste nummer af Lastbil Magasinet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079