23948sdkhjf

Actros til hverdag og fest

Mercedes-Benz har pimpet Actros-serien op med to nye udstyrslinjer

Den femte generation af Mercedes-Benz Actros stjal billedet, da den blev lanceret i efteråret 2018, og efter at have været i produktion i halvandet år har det tyske flagskib med rette fået ros for at have hævet den teknologiske overligger i branchen – bl.a. illustreret med titlen som International Truck of the Year 2020.

Men tiden går, og for lastbilfabrikkerne gælder det om hele tiden at holde ”gryden i kog”, og derfor ser vi jævnligt specialmodeller og kampagneudgaver med særlige udstyrspakker blive introduceret for at ramme nye målgrupper og fremhæve lastbilmærkernes forskellige muligheder inden for både funktioner og gejl.

Mercedes-Benz har nyligt præsenteret en ny koncept-serie, nemlig ”Actros F”-udgaven. Som noget lidt utraditionelt er lastbilfabrikken fra Wörth ”gået modsat” i udviklingen af Actros F-konceptet. Der er nemlig hverken ekstraordinært udstyr, eksklusiv indgravering på nakkestøtten eller lignende på Actros F. Derimod er der tale om en konceptserie, hvor de fleste af de innovationer, som tog overskrifter ved New Actros-lanceringen i 2018, er pillet ud.

Sidespejlene er tilbage

Mest iøjnefaldende er, at de er tilbage. Altså sidespejlene. Ikke noget MirrorCam med alle dets herligheder og svagheder (flest af de første, efter vores mening), men derimod gode, gamle sidespejle af glas. Actros F fås med StreamSpace- eller BigSpace-førerhus med motortunnel og kun tre trin op (og altså ikke med det flade gulv i GigaSpace, som har et ekstra trin).

Chaufføren får det nye digitale cockpit i ”Classic Cockpit”-udgaven med 10 tommers display og nyt multifunktionsrat, men ikke den nye 12 tommers infotainment-skærm til højre. Ligeledes er andre funktioner, som vi i de seneste år er blevet vant til at betragte som standard i de fleste biler, gjort til mulige tilvalg i Actros F – som fx den forudseende GPS-styrede fartpilot PPC. I det veludbyggede Mercedes-program af sikkerhedssystemer er nogle funktioner med, mens andre skal vælges til. Det samme gælder for en række muligheder inden for flådestyring, fjernovervågning og servicepakkerne.

Mercedes beskriver selv Actros F som en model designet til ”ren funktion” og et perfekt match til kunder, der er ude efter en ”funktionel lastbil uden for meget kompleksitet”. Det kunne lidt groft oversættes til ”den skrabede løsning”, men serien bygger trods alt på fundamentet af de mange forbedringer og fremskridt i MP5-serien, så en ”rationel arbejdshest” er måske en mere fair betegnelse for Actros F, der fås som trækker i 17 forskellige konfigurationer – og nok skal vække en vis interesse i segmentet af større flådeejere.

Chaufførens valg…

Lidt mere ramasjang er der over Mercedes-Benz’ nye eksklusive koncept-serie, nemlig ”Edition 2”. Som navnet antyder, er der tale om en opfølger til ”Edition 1”, der blev præsenteret på IAA-messen i 2018, og Actros Edition 2-bilerne bliver ligesom forgængeren produceret i kun 400 eksemplarer.

Som kaptajn på en Edition 2-bil går man ikke ned på komfort i kabinen, som er udstyret med det bedste af, hvad Mercedes-Benz kan levere fra udstyrslisten. Hertil kommer nogle særlige detaljer, som kun udføres på Edition 2-bilerne - fx instrumentbræt og dørhåndtag med nappalæder, masser af poleret og børstet aluminium rundt om i hytten, ekstra bred overkøje, eksklusive gardiner mm.

Udvendigt kan man bl.a. kende en Edition 2-model på stjernemønsteret på siden og indgraveringen på den lakerede solskærm, det særlige Actros-emblem på front og bagside, fire ekstra LED-spotlys i solskærmen og tre LED-arbejdslamper bag førerhuset, indgangstrin i rustfrit stål, mørk krom på den oplyste Mercedes-stjerne samt flere steder på fronten, som i øvrigt altid lakeres i en ”månestensgrå” metalfarve, mens resten af bilen kan fås i valgfri farve.

Der er desuden 40 ekstra muligheder for tilvalg kun til Edition 2-serien, som altså er noget af en kontrast til Actros F-serien og dens (lidt kedelige) snusfornuft. Lidt hårdt sat op kan man sige, at mens Edition 2 absolut er chaufførens valg, er Actros F vognmandens. Men i disse tider med mangel på chauffører tror vi dog på, at tankegangen bag Edition 2 – fokus på chaufførens arbejdsplads – vil vinde indpas i mange vognmandsfirmaer, som det heldigvis allerede er i dag.

Edition 2 kan fås til alle tilgængelige 2- og 3-akslede versioner af den nyeste Actros-generation og fås med BigSpace- eller GigaSpace-kabine. Ligesom Actros F-serien er Edition 2 klar til bestilling fra begyndelsen af 2021.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219