23948sdkhjf

Daimler erklærer platooning død

Verdens største lastbilproducent indstiller alle investeringer i platooning

Daimler Trucks har tidligere forholdt sig skeptisk til platooning-teknologien, som i de seneste år har været et af de koncepter, som mange har knyttet store forhåbninger til. Og nu har verdens største lastbilproducent gjort det officielt:

Daimler Trucks trækker stikket til platooning. Fremover vil Daimler ikke investere yderligere penge i at forske i teknologien, som har til formål at effektivisere og mindske brændstofforbruget i lastbilbranchen.

»Der har været for få momenter, hvor vi har set de besparelser, man snakker om. Derfor vil vi helt sikkert ikke påbegynde nye platooning-engagementer. Vi færdiggør selvfølgelig de projekter, som vi allerede er involveret i, men vi vil ikke investere nye penge i platooning,« sagde Martin Daum, chef for Daimler Trucks, ved et pressemøde i Las Vegas.

Besparelser på op til 10 procent eller endda mere har været nævnt i forbindelse med platooning, hvor to eller flere lastbiler kobles trådløst sammen for at køre tæt efter hinanden i kolonne-kørsel, hvor den forreste lastbil styrer farten.

De tal har Daimler Trucks dog slet ikke kunnet genkende i den forskning og de forsøg på vejene, som koncernen har udført.

»Vi har erfaret, at man kan spare op til 4%, hvis platooning fungerer helt perfekt. Og hvis jeg så fx platooner 20% af tiden, så er det en besparelse på 0,8%. Og kun for de lastbiler, som ikke kører forrest,« forklarer Martin Daum.

Hertil kommer, at der er mange ulemper og forhindringer ved platooning, som modarbejder formålet. For eksempel når lastbilerne bliver afkoblet pga. situationer i trafikken og derefter skal ”finde hinanden” igen.

»Samlet har vi set under 1% brændstofbesparelse, og det vil aldrig kunne svare sig i forhold til investeringen og i forhold til de ulemper, der også er ved at skulle køre platooning.

Hvis vi kunne spare 4% samlet set, ville vi fortsætte. Men med under 1% kan vi ikke se nogen forretningsmodel i det for vores kunder, og så vil vi ikke investere yderligere i det,« siger Martin Daum.

»I forhold til brændstofbesparelse er platooning død. Men hvis man en dag når dertil, at chaufføren kan sove imens og udnytte køre-/hviletiden, så har vi en helt anden situation,« siger Martin Daum.

Daimler Trucks har ifølge Martin Daum samlet investeret mindst 50 millioner euro i platooning.

»De er ikke komplet spildt. Vi har lært meget om forskellige kørselsstrategier, som vi vil kunne bruge i vores videre forskning fremadrettet,« siger Martin Daum.

Tror du, at de andre lastbilproducenter vil komme til samme konklusion og droppe platooning?

»Ja, sandsynligvis, for det er ikke Daimler-specifikke årsager, der gør, at vi stopper. Det skyldes fysiske love, som gælder for alle,« siger Martin Daum.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203