23948sdkhjf

Daimler planlægger brint-lastbil med 1.000 km rækkevidde

Daimler Trucks har løftet sløret for GenH2 Truck – en elektrisk lastbil drevet af brændselsceller med en rækkevidde på op til 1.000 km.

Det skete forleden ved et arrangement på fabrikken i Wörth, hvor Daimler desuden også præsenterede Mercedes-Benz eActros LongHaul, der er en batterielektrisk trækker med en rækkevidde på omkring 500 km, som forventes at blive serieproduceret i 2024, mens Mercedes-Benz eActros tiltænkt distribution i byerne med en rækkevidde på mere end 200 km går i serieproduktion i løbet af næste år.

Brint-lastbilen GenH2 Truck er baseret på karakteristika fra den konventionelle Mercedes-Benz Actros med hensyn til kraft, rækkevidde og ydeevne. Fx vil den serieproducerede GenH2 Truck have en totalvægt på 40 tons og en nyttelast på 25 ton.

To tanke med flydende brint gør sammen med et meget kraftfuldt brændselscelle-system den høje nyttelast og rækkevidde mulig og danner dermed kernen i GenH2 Truck-konceptet. Tankene har en høj kapacitet på sammenlagt 80 kg (2 x 40 kg) for at opnå den maksimale rækkevidde.

Brændselscelle-systemet leverer 2 x 150 kW, mens batteriet midlertidigt leverer 400 kW. Batteriet på 70 kWh er ikke tiltænkt til at dække energibehovet men snarere at sætte ind kortvarigt, når der er særligt brug for det – fx under acceleration eller ved kørsel op ad bakke. Omvendt sikrer det relativt lille og lette batteri en højere nyttelast. Batteriet oplades ved hjælp af den energi, der bliver skabt under opbremsning samt overskudsenergi fra brændselscellerne.

Bilens to elektriske motorer er designet til at levere 2 x 230 kW kontinuerlig kraft og 2 x 330 kW maksimal kraft. Drejningsmomentet er på hhv. 2 x 1577 Nm og 2 x 2071 Nm.

Hvornår Daimlers kommende brint-lastbil går i serieproduktion, er der endnu ikke sat nøjagtigt årstal på. Da Daimler Trucks tidligere på året indgik samarbejde med Volvo Trucks om udvikling af brint-teknologi, lød den erklærede målsætning på at sende serieproducerede brint-lastbiler til fjerntransport på gaden i anden halvdel af dette årti.

Ifølge Jens Tittel, som er ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks i Danmark og Sverige, er det vigtigt, at man forstår at udnytte de forskellige teknologier dér, hvor de egner sig bedst:

»Vi er hele tiden på jagt efter at indfri ambitionen om CO2-neutral transport med fokus på batteridrevne teknologier og brændselsceller, som har potentialet til at blive en stor markedssucces på sigt. Denne kombination gør det muligt for os at tilbyde kunderne de bedste lastbiler afhængigt af deres behov. Batterielektriske lastbiler vil i højere grad blive brugt til distributionskørsel med lettere last over kortere distancer, mens brændselscellerne vil være den foretrukne løsning med tung last over en længere distance.«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234