Mercedes

12. november 2019 - 20:04

App linkNu på Google Play

Daimler Trucks: Alle lastbiler skal være CO2-neutrale i 2039

12. november 2019 - 20:04

Fra og med år 2039 sigter lastbilproducenten Daimler Trucks mod udelukkende at levere CO2-neutrale køretøjer til de europæiske, nordamerikanske og japanske markeder. Målet er, at alle tunge køretøjer på vejene skal være CO2-neutrale i år 2050.

 

Det budskab leverede øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum på International Supply Chain Conference, som blev afholdt 25. oktober i Berlin.

 

»Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne – og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at afvente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral – og vi er nødt til at tage de første skridt selv,« lød det fra Martin Daum på talerstolen.

Batteri- og brintteknologi gør diesel overflødig

Med CO2-neutrale lastbiler mener Daimler Trucks i denne sammenhæng ud fra ”tank-to-wheel”-tankegangen – altså at lastbilerne skal kunne drives CO2-neutralt, når de kører på vejen. Fremstilling af køretøjer og udvinding og fremstilling af brændstof er ikke med i regnestykket.

 

Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, og især i de større byer har man efterhånden længe kunnet møde personbiler med brint i tanken. Og står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er nemlig stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.

 

Allerede nu er koncernen helt fremme med heavy duty-lastbilen Mercedes-Benz eActros og light duty-lastbilen Fuso eCanter. De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros blev således leveret til tests hos de første kunder i 2018, mens de første eksemplarer af Fuso eCanter blev leveret allerede i 2017. Begge modeller er batteridrevne, elektriske køretøjer.

Allerede i år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter til de første danske kunder. Med mere end 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen således lagt på forhånd. I 2022 forventes de første batterielektriske køretøjer i produktion i stor skala, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte op i 2029.

 

Læst i alt:

468 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger