23948sdkhjf

Daimlers brint-lastbil går i produktion i 2027

Daimler Trucks har indledt testkørsler af brint-lastbilen Mercedes-Benz GenH2 Truck, som blev præsenteret som prototype i efteråret 2020.

Testkørslerne af brint-lastbilen foregår på Daimler egne testbaner, og senere på året er planen at udføre de første testkørsler på offentlig vej. I 2023 skal de første eksemplarer af brint-lastbilen sendes i flådetest hos udvalgte kunder.

Daimler Trucks ser brint-lastbiler med brændselscelleanlæg som den primære løsning for fjerntransport på længere sigt. Målet er at udvikle en brint-lastbil til tung fjerntransport med en rækkevidde på op til 1.000 km mellem hver optankning.

Mercedes-Benz GenH2 (H2=hydrogen/brint) blev sendt ud på de første testkørsler i april i år, og i første omgang bliver køretøjet og dets komponenter testet og evalueret, når de udsættes for kontinuerlig drift under forskellige vejforhold og skiftende vejr igennem en længere periode – inden bilen efter planen sendes ud på offentlig vej senere i 2021.

Daimler Trucks har også præciseret tidsplanen lidt nærmere for den kommende brint-lastbil. De første kundetest er rykket frem til 2023 (oprindeligt 2024), og så er der sat konkret årstal på, hvornår serieproduktionen går i gang. Den officielle plan er nemlig nu at levere de første serieproducerede brint-lastbiler til kunder i 2027.

Daimler Trucks’ brint-lastbil skal kunne leve op til samme holdbarhedskrav som de øvrige modeller i programmet. Det betyder bl.a. en forventet levetid uden nedbrud i drivlinen på 1,2 mio. km over en periode på 10 år – og samlet 25.000 timers drifttid. Derfor udsættes GenH2-lastbilen for omfattende tests i øjeblikket for at afdække evt. svagheder i teknologien og opbygningen.

Mercedes-Benz GenH2 bygger på den tyske fabriks flagskib, Actros. Dog er store dele af bilen nydesignet for at give plads til de nye komponenter – herunder brændselscelleanlægget, den elektriske drivline, brinttanke og en særlig køleenhed.

Testbilen er læsset op til 40 tons vogntogsvægt, og det er også den maksimale vægt, som Mercedes-Benz GenH2 i første omgang udvikles til.

Daimler Trucks satser på brint i flydende form, eftersom det har en højere energitæthed og dermed giver en længere rækkevidde (som man kender det fra gas). I første omgang er testbilen dog udstyret med tanke med brint i komprimeret luftform. Senere på året forventer Daimler at være klar med en nyudviklet generation af tankteknologi til flydende brint, som herefter implementeres på testkøretøjet.

Udviklingen af brændselscelle-teknologien foregår i det nystiftede selskab ”Cellcentric”, som ejes i fællesskab af Daimler Trucks og Volvo Group.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.267