23948sdkhjf

Første el-bil ud i byen

Ny elektrisk lastbil testes hos kunder.

I 2016 præsenterede Mercedes-Benz verdens første eldrevne lastbil i den tunge klasse.

Mindre end to år senere ruller de første ti eksemplacerer af den nye eActros ud til de første tests i fuld skala hos Mercedes-kunder kunder i Tyskland og Schweiz – og ”om nogle år” kører de eldrevne lastbiler ind i Mercedes-Benz’ modelprogram.

Realistisk alternativ

Efter Mercedes-Benz i 2016 fremviste sin eldrevne konceptlastbil til distribution i byområder, har interessen været stor i den brede offentlighed, hos politikere og hos kunder, melder Mercedes-Benz. På rekordtid har Daimler udviklet den fuldt fungerende eldrevne lastbil.

Målet er at serieproducere eldrevne, tunge lastbiler til konkurrencedygtige priser allerede i 2021.

- Vi samarbejder med vores kunder om at udvikle eActros til et realistisk alternativ, siger Martin Daum, CEO for Daimler Trucks.

Fokus kommer til at være på bytransport. De kortere distancer gør elektrisk transport oplagt og passer perfekt til eActros. Samtidig er det netop i byområder, at mindre lokalforurening og støj står højst på ønskelisten.

Larmende hverdag

- At høre stilheden fra en eldrevet personbil er én ting. Men når man står ved siden af en stor lastbil, som er helt lydløs, går det op for én, hvor vant til larmen vi er. Det er en sjov fornemmelse, når den ruller videre uden en lyd, siger Martin Hink, chef for Mercedes-Benz Trucks i Sverige og Danmark.

Han suppleres af salgs- og marketingchef for Mercedes-Benz Trucks Danmark, Jens Tittel:

- Når lastbilerne er lydløse, åbner det op for mulighederne for forskellige former for distributionskørsel om natten i byerne. Og det betyder, at vi mindsker trængslen i byerne om dagen.

Op til 25 ton og tre aksler

Den nye eActros bygges i et antal forskellige test-udgaver med både to og tre aksler og med totalvægt på 18 eller 25 ton.

Blandt mulighederne for eftermontering er fast kasse med og uden køl samt lad og tank. Lastevnen kan sammenlignes med tilsvarende dieseldrevne lastbiler.

Sammenlignet med konceptlastbilen har eActros gennemgået en del ændringer. I alt anvendes elleve batteripakker, og der er så vidt muligt anvendt komponenter, som allerede – eller snart – serieproduceres.

Test og evaluering

Ti kunder i Tyskland og Schweiz skal bruge deres nye elektriske testbil til distribution af alt fra fødevarer og råvarer til byggematerialer over en periode på et år. Når perioden slutter, leveres bilerne videre til ti nye kunder for yderligere et års tests og evaluering. Resultatet skal dels anvendes til at optimere og udvikle lastbilerne, men vil også blive publiceret, så interesserede kunder kan planlægge i god tid.

Teknik

eActros baseres på samme chassis som Mercedes-Benz Actros - men med helt ny arkitektur. Lastbilen drives af to 400 volts elmotorer med sammenlagt 335 hk og 485 Nm hver. Udvekslingen transformerer kraften op til 11.000 Nm hver, hvilket giver en ydeevne, der rigeligt matcher dieseldrevne modeller.

Elleve batteripakker på i alt 240 kWh giver en rækkevidde på 200 km. Også bilens 24 volts-system får strøm herfra via en jævnstrømsomformer og to separate batterier.

Dermed fungerer bilens vitale systemer som bremser, servo, lys og andet fortsat, hvis højspændingssystemet afbrydes eller er defekt. Afhængigt af oplader er ladetiden på eActros mellem tre og 11 timer.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205