23948sdkhjf

Højresvingsassistent bliver muligt til eftermontering

Mercedes-Benz gør det nu muligt at få eftermonteret fabrikkens højresvingsassistent i flere af de modeller, der allerede kører på vejene. Og for ældre modeller, der ikke er kompatible med højresvingsassistenten, tilbydes flere alternativer, der højner sikkerheden for især de bløde trafikanter.

»Vores ambition er en fremtid helt uden trafikulykker, og her er Højresvingsassistenten et vigtigt skridt i den rigtige retning. Systemet er ekstremt effektivt, og de foreløbige tal peger på, at op mod hver anden ulykke, der involverer en lastbil og en cyklist, kan undgås med Højresvingsassistenten. Derfor er vi naturligvis glade for, at vi nu kan tilbyde det til mange af de lastbiler, der allerede kører rundt på vejene,« siger Jens Tittel, chef for Mercedes-Benz Trucks i Danmark.

Højresvingsassistent fungerer som et ekstra sæt øjne ved hjælp af radarsensorer monteret langs lastbilen. Siden 2019 har det været muligt at eftermontere den fuldt integrerede version af højresvingsassistenten på flere populære modeller som Actros, Arocs og Econic fra modelår 2017 og frem.

De røde advarselstrekanter i A-stolpen eller direkte i MirrorCam-skærmen hjælper chaufføren med at sikr, at der er fri bane, mens tydelige advarselslyde alarmerer chaufføren i tilfælde af en forestående sidekollision. Radarsystemet i Højresvingsassistent dækker et område, der svarer til en hel vognbane med 3,75 meter til højre side og op til 18,75 meter langs vogntoget samt to 2 meter foran og op til 1 meter bag vogntoget.

Trækker lastbilen en trailer, tager systemet højde for slæbekurven for hele vogntoget og giver tydelig besked, hvis det er på kollisionskurs med både bløde trafikanter eller stillestående objekter som trafiksignaler eller vejskilte.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.209