23948sdkhjf

Mercedes gør intelligent fartpilot til standard

Med lanceringen af den nye Mercedes-Benz Actros, som går i produktion i juni, bliver den adaptive fartpilot Predictive Powertrain Control (PPC) standardudstyr, når man investerer i en ny Actros.

PPC arbejder sammen med lastbilens navigation og radarsystem og tilpasser selv hastigheden efter vejens forløb. Resultatet er øget komfort, bedre sikkerhed og ifølge Mercedes en brændstofbesparelse på op til 5%.

Hos den danske Mercedes-Benz-importør har man store forventninger til PPC, for systemet har potentiale til at spare vognmændene mange penge i brændstof og slid ude på vejene:

»Hvis det er mørkt, eller chaufføren ikke har kørt ruten før, kan det være vanskeligt at læse vejens forløb langt fremme, uanset hvor dygtig en chauffør man er. Her kommer Predictive Powertrain Control virkelig til sin ret, for systemet tager højde for vejens forløb – herunder stigninger og nedkørsler – og tilpasser automatisk hastigheden løbende, så unødige opbremsninger og accelerationer undgås. Det skåner bremser og reducerer brændstofforbruget med op til 5%. Man kan sige, at med Predictive Powertrain Control bliver dygtige chauffører endnu bedre,« siger Mikael Voigt, chef for produkt og marketing hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark.

Predictive Powertrain Control kan aktiveres ved hastigheder på mellem 25 og 85 kilometer i timen og benytter omfattende data fra de digitale vejkort til at genere en digital horisont. Dermed forbereder systemet sig på forhånd på vejens forløb op til to kilometer fremme, og den intelligente fartpilot kan i god tid tilpasse faktorer som hastighed, gearskift og udkoblinger, så unødige opbremsninger og accelerationer reduceres til et minimum eller helt undgås. En tur rundt i en rundkørsel kan tilmed klares helt uden chaufførens indgriben – bortset fra at holde øje med trafikken og dreje på rattet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22