23948sdkhjf

Mercedes og Scania i elektrisk duel

Mercedes-Benz eActros er på vej i en trækker-version – som i første omgang skal bruges til at udfordre og sammenligne med trolley-lastbiler, som Daimler Trucks ikke selv tror på.

Mercedes-Benz lancerede allerede i starten af 2018 sin elektriske version af Actros – nemlig eActros med en totalvægt på op til 26 ton. Testfasen er i fuld gang med udvalgte kunder, inden serieproduktion af den elektriske Mercedes forventes at gå i gang i 2021.

Men Mercedes har også tænkt sig at bruge sin eActros til at blive klogere på, hvilken vej transportbranchen skal gå, når det handler om elektrificering. En elektrisk lastbil er nemlig ikke bare en elektrisk lastbil – især når det handler om energikilden er der mange forskellige bud på løsninger.

Fx er der de rent elektriske lastbiler, og der er hybrid-lastbilerne, som på et tidspunkt var tæt på at være dømt ude, men nu har fået nyt liv efter at flere producenter – bl.a. DAF og Scania – sidste år lancerede fornyede satsninger på at udvikle bæredygtige hybrider til tung transport.

Og hvor skal energien komme fra? Mens de fleste el-lastbiler under udvikling har valgt batterier, så er der også brint-løsninger på vej med brændselscelle-anlæg, og i år og næste år skal et større forsøgsprojekt rulles ud på tre strækninger tysk motorvej, som bliver til såkaldt ”e-motorvej”, hvor lastbiler kobles til luftledninger med elforsyning over vejbanen – altså såkaldte ”trolley-lastbiler” med pantograf på chassiset bag førerhuset.

Trolley-løsningen har den klare fordel, at lastbilen kan oplades, mens den er i bevægelse på de elektrificerede veje – hvilket giver en længere rækkevidde og reducerer den tid, lastbilen skal bruge på at lade op. En oplagt ulempe er selvsagt den store omkostning i etablering – og vedligehold af – den nødvendige infrastruktur.

Kan det betale sig?

Hvorvidt trolley-løsningen kan svare sig, vil Mercedes nu undersøge nærmere. Ikke ved at deltage i det tyske forsøg, for det er faktisk en svensk producent, der skal levere køretøjerne – nemlig Scania. Derimod er Mercedes i gang med at udvikle en trækker-version af sin eActros, som skal specificeres præcis som de trolley-lastbiler, der skal køre på de tre ruter i Tyskland.

De tre ruter er nogle få kilometer på A1 ved Hessen, A5 nær Lübeck samt hovedlandevejen B462 i Baden-Württemberg. Den sidstnævnte strækning skal tages i brug i begyndelsen af 2020, og til den tid vil Mercedes indsætte en eActros som trækker, der skal køre på samme strækning.

I et års tid skal eActros i trækker-versionen køre i et års tid i samme område som trolley-lastbilerne med aksel-komponenter til Mercedes’ fabrik i Gaggenau – men undervejs i forløbet vil eActros i en uge eller to få nøjagtig samme kørsel som i trolley-forsøget, nemlig papir, og køre på nøjagtig samme rute. På den måde vil man kunne indsamle data, som skal kunne bruges til at sammenligne driften med en rent batteridrevet elektrisk lastbil med en trolley-lastbil.

For at gøre sammenligningen komplet vil Mercedes også indsætte en diesel-drevet Actros på samme strækning som yderligere sammenligningsgrundlag for de forskellige elektriske løsninger.

Mens bl.a. Scania, som altså deltager aktivt i det tyske forsøg med e-motorveje, har denne løsning som del af sine satsninger på fremtidige bæredygtige løsninger, så har Daimler Trucks meldt ud, at man ikke ser nogen fremtid i e-motorveje. Daimler Trucks peger på de høje omkostninger til infrastruktur, samt den hastige udvikling af både batteri- og brændselscelle-løsninger, som årsag til, at man har valgt trolleyer og e-motorveje fra. Derfor vil det selvsagt være interessant at se resultatet af den direkte sammenligning mellem de to løsninger, når den foreligger – formentlig i løbet af 2020.

På rette vej med eActros

Selve den elektriske Actros i trækker-version vækker også interesse. I første omgang har Mercedes ikke meldt nærmere ud, om det også er en model, som er tiltænkt serieproduktion, ligesom det øvrige eActros-program.

Indtil videre er DAF eneste større europæiske lastbilfabrik, der har præsenteret en elektrisk trækker (DAF CF Electric til 40 ton og med 100 km rækkevidde), men mon ikke vi inden for et par år vil se eActros i trækker-versioner rulle ud i test hos udvalgte kunder.

Direkte adspurgt på et pressemøde i Gaggenau tidligere på året, hvor planerne om sammenligningstesten blev offentliggjort, ville chefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, dog ikke løfte sløret for yderligere detaljer – såsom rækkevidde, totalvægt, nyttelast mm. – om den elektriske Actros-trækker.

Stefan Buchner ville dog gerne give en kort status på de foreløbige erfaringer med eActros, der har kørt i hverdagstest hos udvalgte kunder på offentlig vej siden juni 2018:

»Vores eActros har allerede kørt mere end 30.000 km med en batteri-elektrisk drivline. Sammen med kunder har vi samlet erfaringer fra virkelige transporter med eActros siden september 2018. Og rækkevidden på 200 km har bevist sig at være absolut realistisk. eActros gennemfører sine transportopgaver uanset ruten eller andre faktorer,« sagde Stefan Buchner, der tror på, at den økonomiske bæredygtighed i den elektriske løsning til nærdistribution kan være tættere på, end man forestiller sig.

»Udgiften ved at installere en ladestation på hver kundes område er relativt lav. Alt indikerer, at vi er på rette spor med vores eActros-koncept. Vores mål er i 2021 at have lokalt emissionsfrie og støjfrie tunge lastbiler til bydistribution i serieproduktion – og driftsøkonomisk på niveau med diesel-lastbiler.«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203