23948sdkhjf

Mercedes’ topchef: Det er usædvanlige tider

Karin Rådström satte sig i efteråret 2021 i chefstolen hos Mercedes-Benz Trucks. Lastbil Magasinet mødte for nylig svenskeren ved et pressemøde i Karlsruhe - primært om fabrikkens strategi for udrulning af sit elektriske modelprogram. Her kunne en mindre skare af lastbiljournalister stille spørgsmål til Mercedes’ topchef, og vi bringer her et udpluk af spørgsmålene til og svarene fra Karin Rådström.

Hvad betyder stigningen i råvarepriser for prisen på el-lastbiler og realismen i at sælge dem?

Ustabiliteten er ny i Europa, men vi er vant til det fra Brasilien og har forskellige værktøjer til arbejde med det.

Hvordan ser du på indsatsen fra Europas regeringer og myndigheder til at udvikle den nødvendige ladeinfrastruktur til lastbiler?

For at være ærlig går det alt for langsomt. Vi havde for nylig et eksempel her i nærheden med Dachser, der gerne ville bygge ladestationer på deres matrikel. Dialogen med kommunen tog et halvt år - og til sidst kunne det ikke rigtig lade sig gøre alligevel. Der er meget snak, men det er nødt til at gå lidt hurtigere.

Hvordan påvirker brændstofpriserne jeres udvikling af el-lastbiler?

Når dieselpriserne går op, skubber det regnestykket i retning af elektriske lastbiler. Men der er også meget usikkerhed om elpriserne, og generelt giver usikkerhed i markedet ikke kunder lyst til at investere i ny teknologi. Men starten på el-salget går nogenlunde efter planen, og vi ser ikke nogen direkte effekt af den aktuelle situation. Der er mange usikre faktorer, også om mauten og om tilgængeligheden af grøn elektricitet.

Hvordan påvirker situationen i Rusland og Ukraine jeres aktiviteter?

Normalt ville vi sælge 5-6.000 lastbiler til Rusland, men det gør vi så ikke i år. Det er dog ikke noget, der hjælper dramatisk på de leveringstider, vi har. Mercedes-Benz Group har aktier i Kamaz (russisk lastbilfabrik, red.) og vil gerne sælge dem, men pga. sanktioner kan man ikke gøre noget lige nu. Så den situation er uændret.

Har de øgede priser på råvarer fået betydning for de kunder, der allerede har bestilt nye lastbiler?

Ja, for første gang i historien har vi hos Daimler måttet hæve priserne for kunder, efter de har bestilt. Det er noget, vi helst ikke vil prøve igen, men det er meget usædvanlige tider. Det har givet nogle svære snakke med kunder, men vi har også mødt forståelse. Og vores kunder har de samme snakke med deres egne kunder.

Hvordan er situationen om mangel på halvledere, der har været et stort tema de seneste par år?

Vi kæmper stadig med det, men det er et mindre problem end for et år siden.

Hvor mange eksemplarer har I solgt af eActros-serien, efter den gik i produktion i sommeren 2021?

Sidste år landede vi på et lavt 3-cifret tal. I år går vi efter et højt 3-cifret tal…

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187