23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Mercedes vinder Truck Innovation Award 2021

Mercedes-Benz har vundet 2021-udgaven af den internationale Truck Innovation Award for deres elektriske løsninger med eActros, en batterielektrisk lastbilserie som går i serieproduktion i 2021, samt brint-lastbilen Mercedes-Benz GenH2, som efter planen skal begynde kundetest i 2023.

Den prestigefulde pris blev mandag 30. november symbolsk overrakt via en video-ceremoni til Martin Daum og Sven Ennerst, som er henholdsvis topchef og chef for produktudvikling hos Daimler Trucks.

Truck Innovation-prisen anerkender den enorme teknologiske forandring, som lastbilbranchen gennemgår i disse år, og den uddeles af organisationen International Truck of the Year (IToY), en gruppe af 25 lastbil-journalister fra førende transportmedier i Europa og Sydafrika.

Med 128 point vandt Mercedes-Benz’ elektriske lastbilkoncepter afstemningen foran Volvo Trucks’ elektriske løsninger til tung transport, samt DAFs anden generation af CF Electric-modellen.

Juryen, som har haft lejlighed for både at studere den tidlige prototype af eActros-serien og den seneste, næsten produktionsklare udgave, fremhæver den batteri-elektriske lastbils egenskaber til distributionskørsel og dens køreegenskaber. Desuden får lastbilen ros for den smidige overgang, den har gennemgået fra traditionel forbrændingsmotor til den nye drivline.

IToY-juryens medlemmer lægger i øvrigt på Mercedes-Benz’ tilgang til elektrificering, baseret på en klar langsigtet strategi, baseret på en global og modulariseret elektrisk drivline-platform og intern udvikling af alle centrale komponenter. Det er en bred serie af løsninger, der foreløbig spænder fra eActros til den batterielektriske eActros Long Haul, samt brint/brændselscelle-lastbilen GenH2 til fjerntransport.

Formand for IToY-juryen, Gianenrico Griffini, sammenfatter valget således:

- At skabe CO2-neutral transport kræver en hurtig udvikling af elektriske lastbiler med batterier og brændselsceller. Denne udvikling skal støttes af en langsigtet strategi for elektrificering, og det er præcis, hvad Mercedes-Benz Trucks gør, siger Gianenrico Griffini.

Det danske IToY-medlem, Rasmus Haargaard, supplerer:

- Mercedes-Benz GenH2-projectet er et foregangsbillede i lastbilindustriens bestræbelser på at forvandle brint-visioner til konkrete lastbilserier. GenH2 er mere end en konceptlastbil og er allerede præsenteret med præcise specifikationer på, hvordan man vil nå målet om at lancere en brint-lastbil til fjerntransport inden for en relativt kort og realistisk tidsramme. Med GenH2-projektet tager Mercedes-Benz et nyt skridt i at løfte elektrificeringen af transportbranchen til det næste – og nødvendige – niveau og implementere elektrisk og brint-drevne lastbiler i det tunge lastbil-segment.

Om kåringen

Truck Innovation Award er indstiftet af den internationale IToY-jury, og for at være kandidat til titlen skal lastbilen rumme innovative løsninger, som bidrager til at forbedre effektiviteten i vejtransporten og/eller at nedbringe den miljømæssige påvirkning af samfundet, som vejtransport skaber. Det kan fx være i form af en alternativ drivline, alternativt brændstofsystem, autonom kørsel eller andre nytænkende løsninger. Der skal være tale om en ”køreklar” lastbil, om end den ikke behøver at være i serieproduktion.

Juryens medlemmer er lastbiljournalister fra førende transportmedier i 24 europæiske lande, samt associerede medlemmer fra andre verdensdele. Danmark er repræsenteret ved Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.219