23948sdkhjf

Nu går eActros i produktion

Efter fem års tilløb ruller de første fuldt elektriske tunge Mercedes-lastbiler af samlebåndet i de kommende måneder:

Den har efterhånden været lanceret mange gange, i forskellige versioner – men nu er den her, klar til serieproduktion. Der er tale om den fuldt elektriske Mercedes-Benz eActros, som efter mere end 500.000 testkilometer i hverdagen hos udvalgte kunder nu har fået finpudset de sidste detaljer og er klar til at rulle ud til vognmænd over hele Europa. I hvert fald dem, der har råd.

Tilbage i 2016 præsenterede Mercedes-Benz den første batterielektriske prototype-lastbil under navnet Urban eTruck, som var en – teknisk relativt simpel – konceptlastbil til at illustrere Daimlers elektriske visioner på området. Projektet banen dog vejen for eActros, som hurtigt blev den officielle titel på Mercedes’ første elektriske lastbilserie, som nu endelig er præsenteret i sin produktionsklare form.

10 prototyper testet

eActros-serien er tiltænkt både let og tung bydistribution over kortere afstande. Den vil være tilgængelig med en lang række af de teknologiske innovationer, som de seneste år er blevet lanceret i Mercedes’ lastbilprogram – såsom MirrorCam til erstatning for sidespejle, det fuldt digitale Multimedia Cockpit, diverse sikkerhedssystemer med bl.a. højresvingsassistent. Det hele er blevet testet de seneste år via især 10 eActros-prototyper, som har kørt i daglig drift i ”eActros Innovation Fleet” hos udvalgte kunder i Tyskland og andre lande.

- Udviklingen af eActros har fokuseret på partnerskabet med vores kunder. Alt, hvad vi lærte fra Innovation Fleet, er nu implementeret i serieproduktionen. Sammenlignet med prototyperne er adskillige elementer så som rækkevidde, ydeevne og sikkerhed blevet markant forbedret til den model, som nu går i produktion, udtaler Andreas von Wallfeld, ansvarlig for marketing, salg og service hos Mercedes-Benz Trucks.

Tre eller fire batterier

Mercedes-Benz eActros kan leveres med tre eller fire batteripakker, som hver har en kapacitet på 105 kWh. Den maksimale samlede batterikapacitet på 420 kWh svarer til en rækkevidde på op til 400 km, afhængig af lastbilens konfiguration, opbygning og kørselsmønster. Hvis bilen køres med en vis forudseenhed, kan energien fra moderate nedbremsninger bruges til at oplade batterierne undervejs og dermed forlænge rækkevidden.

Det teknologiske hjerte i eActros er den elektriske aksel, som har to integrerede el-motorer samt en to-trins gearkasse. Begge motorer yder som udgangspunkt en effekt på 330 kW (svarende til 443 hk), eller helt op til 400 kW – altså en potentiel maksimal ydelse på 800 kW (1.072 hk). Det mest revolutionerende ved el-motorernes effekt er dog det imponerende moment, som er højt lige fra start og giver en effektiv accelleration af køretøjet.

Bedre komfort

Konstruktionen af en elektrisk lastbilserie med tunge batteripakker på chassiset giver også visse fordele, som fx med et lavere tyngdepunkt for lastbilen som helhed. Det kan chaufføren særligt mærke, når der drejes skarpt om hjørner.

Dertil kommer den helt åbenlyse komfort-fordel ved at køre en elektrisk lastbil: Lyden. Eller mangel på samme. Støjniveauet er sænket markant, særligt ved tom og langsom kørsel, hvor lastbilen er stort set lydløs. Når der er læs på og højere fart, kan chaufføren ifølge Mercedes-Benz’ beregninger opleve en støjreduktion på 10 dB i forhold til at køre i en tilsvarende lastbil med dieselmotor. Det svarer groft sagt til en halvering af den støj, som man opfanger bag rattet. Dertil kommer, at der også er færre mærkbare vibrationer fra lastbilen under kørslen, når den er rent elektrisk drevet.

Hvad med ladetiden?

Rækkevidde og ladetid vender man altid tilbage til, når talen falder på elektriske lastbiler. I tilfældet med den nye Mercedes-Benz eActros, så kan den lades med op til 160 kW. Det vil i daglig praksis betyde, at når den forbindes til 400A DC ladestation – en såkaldt hurtigladning – vil en eActros med den lille konfiguration med tre batteripakker kunne lades fra 20 til 80 procent kapacitet på lidt over en time. Det vil i de fleste tilfælde kunne række til at få dagens kørsel til at hænge sammen.

En fuld opladning vil som oftest foregå hen over natten ved transportfirmaets egen ladestation. Langsom ladning er i længden bedre for batteriets levetid.

Danske forhåbninger

Med nyheden om eActros klar til serieproduktion, ser Mercedes-Benz naturligvis frem til at tage imod de første ordrer. Således også herhjemme, hvor Mercedes-Benz Danmark knytter store forhåbninger til at få gang i salget af elektriske lastbiler til de vognmænd, der har kørslen og kunderne til at kunne bære merudgiften.

- Vi glæder os helt enormt til at kunne tilbyde vores kunder den færdige version af eActros, for der er virkelig tale om en lastbil, der lægger afstand til konkurrenterne. Rækkevidden er nu så lang, at lastbilen nemt klarer både bydistribution og regional distribution, og da nyttelasten ikke adskiller sig fra Actros med dieselmotor, appellerer eActros nu til endnu flere kunder, siger marketing og eMobility launch manager hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mikael Voigt.

- Og med det netop indgåede infrastrukturforlig er der desuden sikret et betydeligt tilskud til anskaffelse af grønne lastbiler allerede i 2022, siger Mikael Voigt.

Serieproduktionen af eActros begynder efter planen i løbet af andet halvår af 2021 på fabrikken i sydtyske Wörth, som i lighed med resten af Daimler-koncernens europæiske fabrikker overgår til 100 procent CO2-neutral produktion allerede næste år.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203