23948sdkhjf

Ren eldrift: 12,8 tons nyttelast

Verdens første: Testkørsler hos kunder i år.

Mercedes-Benz leverer senere i år verdens første eksemplarer af rent eldrevne tunge lastbiler - i form af Urban eTruck - til testkørsler hos en række kunder. Den nye bil er mærkets rent eldrevne lastbil med en totalvægt på 25 tons og en rækkevidde på cirka 200 km.

I september sidste år viste Mercedes-Benz prototypen på den tunge eldrevne lastbil til distributionskørsel. Reaktionerne var meget positive, og nu sættes en mindre serie af 25-tons bilen Urban eTruck altså i produktion allerede i år og testes hos flere end 20 forskellige kunder.

Det bliver verdens første serieproducerede, tunge og helt eldrevne lastbil.

Større behov

Urbanisering og distributionskørsel i byerne vil kun stige i fremtiden, vurderer Mercedes-Benz, og det er med til at skabe et større behov for elbiler, som udfører leverancer. Da Mercedes-Benz sidste efterår viste Urban eTruck på IAA-messen, var interessen rekordstor. Det var første gang, en køreklar, tung, eldreven lastbil blev vist frem for offentligheden.

Stefan Buchner, global chef for Mercedes-Benz Trucks:

- Reaktionerne efter verdenspremieren var fantastisk. Vi har kontakt til flere end 20 potentielle kunder inden for genbrug, dagligvarer og logistik. Vi tager dermed de første skridt mod en fuld serieproduktion, og i 2020 vil vi have bilen fuldt lanceret.

Emissionsfri og stille

Urban eTruck er emissionsfri, stille som en hvisken og har en nytte-last på 12,8 ton. I løbet af 2017 vil et antal biler sættes fri i trafikken i Tyskland for at vurdere, hvordan bilen fungerer i rigtig drift – ikke mindst lade- og batterisystemet. Det bliver både 18- og 25-tons versioner med kasse (med og uden køl) og med forskellige chassisopbygninger.

Fordi de store byer vokser med den hast, de gør, er der behov for, at lyd og emissioner fra distributionsbiler mindskes. Hos Mercedes er man sikker på, at dette er en sektor, hvor eldrevne biler vil slå igennem inden længe.

Batteriernes vægt er ikke længere et stort problem, og kombinationen af kortere afstande og faste terminaler med relativt lange laste-tider er perfekt for eldrevne biler.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234