23948sdkhjf

Millionerne fosser stadig ud af postens transport

Den gode nyhed er, at PostNord Logistics i 2018 forbedrede bundlinjen med 27 millioner kroner.

Den mindre gode nyhed er, at det kun er nok til at barbere underskuddet ned til et minus på 63,6 millioner kroner i regnskabsåret 2018.

Det offentligt ejede selskab PostNord Logistics, som beskæftiger sig med forskellige former for godskørsel i transportbranchen, har altså stadig meget lang vej til at kunne realisere sorte tal i konkurrencen med den øvrige transportbranche.

»2018 har været kendetegnet ved transformation af kerneforretningen både på indtægts og omkostningssiden, hvor der er gennemført omfattende tilpasninger. Der er desuden implementeret nyt økonomisystem og investeret i videreudviklingen af det fælles nordiske produktionssystem,« fremgår det af ledelsesberetningen i selskabets årsrapport for 2018.

Med det enorme millionunderskud har PostNord Logistics endnu engang slået et stort hul i egenkapitalen – som dog endnu engang er blevet dækket via et kapitalindskud fra moderselskabet PostNord Group AB, som er ejet i fællesskab af den danske og svenske stat.

PostNord Logistics udtrykker forventning om en ”væsentlig forbedring” af resultatet i 2019. Alligevel må yderligere redningskranse fra det statsejede moderselskab fortsat forventes at blive nødvendige – og det skal nok gå, fremgår det af årsrapporten:

»I overensstemmelse med transformationsplanen for selskabet, har moderselskabet i det kommende regnskabsår til hensigt at tilføre yderligere kapital på markeds-vilkår, herunder sikre det nødvendige likviditetsberedskab.«

Selskabet PostNord Logistics stammer fra det tidligere distributionskoncept Transportgruppen, som postvæsenet opkøbte i 2011.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063