Det er ingen hemmelighed, at det er sjovest at drive virksomhed, når der er en svulmende bundlinje, milliardomsætning og en pengekasse, der er godt polstret.
Hos storspeditøren N & K Spedition A/S i Esbjerg må det derfor være i den sjove kategori at drive virksomhed lige nu. En netop offentliggjort årsrapport viser, at overskuddet er fordoblet. 53,6 millioner kroner kommer speditionsvirksomheden ud med i overskud fra 2020. Det er en fordobling fra forrige år, hvor overskuddet var 25 millioner kroner.
- Årets resultat har været betydelig over det forventede og betragtes som meget tilfredsstillende, står der i ledelsesberetningen.
N & K Spediton har hovedsæde i Esbjerg og koncernen, der både er repræsenteret i Litauen, Spanien, Kina, Sverige og Norge, har mellem 1000 og 1100 trailere, der hver dag trækkes af indlejede vognmænd.
Koncernen består af moderselskabet N & K Spedition Danmark A/S og en række datterselskaber blandt andet Skive Køletransport.
Nettoomsætningen i N & K Spedition var i 2020 på 1,6 milliarder kroner. I 2019 var den på godt 1,5 milliarder kroner.
Martin G. Gregersen er adm. direktør i N & K Spedition. Og med den svimlende bundlinje, virksomheden han står i spidsen for kan fremvise, er der smil på læben.
Hvor glad er du som adm. direktør i N&K Spedition A/S lige nu?
- Jeg er både glad og stolt over den udvikling vi har været igennem, og især er jeg utrolig stolt over vores ansatte, der har stået skulder ved skulder og kæmpet en hård kamp for at vi nå dertil hvor vi er i dag. Uden vores dygtige og loyale medarbejder ville vi aldrig havde opnået den udvikling og fremgang som vi har haft i 2020, svarer Martin G. Gregersen i et skriftligt svar til Lastbil Magasinet.
Hvad er det præcist, der er gået godt i regnskabsåret, siden I lander på så stort et overskud?
- Vi har de seneste år haft stor fokus på at analysere og optimere på de enkelte selskabers forretningsområder. Nogle trafikområder er skåret væk, andre er blevet optimeret og udviklet. Vores indenrigstrafik er de sidste år vokset betydelig og her har vi fået sammensat et meget stærkt distributionsnet i hele Danmark.Nedlukningerne i forbindelse med corona-pandemien medførte på den positive side, at vi fik en bedre balance på nogle af vores trafikker, hvilket medførte en bedre indtjening. Ligeledes har vi de seneste år fået effektiviseret de interne processor, hvilket har medført betydelige omkostningsbesparelser. Disse tiltag så vi en meget positiv udvikling på allerede i 2. halvdel af 2019, og det forsatte ind i 2020.
Er der noget, der kunne være gået bedre?
- Der er altid noget, der kan gøres bedre, selv i et godt år. Nedlukningen i forbindelse medførte store ændringer i mængder på mange af vores trafikker, som dermed også i en periode medførte ikke ubetydelige tab, indtil vi kunne foretage de nødvendige omstruktureringer og tilpasninger. Den første nedlukning var meget hård, da vi på det tidspunkt var gearet til en betydelig opgang i mængder.
At være speditør lige nu - hvordan er det?
- Som det altid har været. Markedet ændrer sig hele tiden. Det vigtigste er, at du har et set-up, der er fleksibelt og hurtig kan tilpasse sig de ting, der sker omkring dig, og som du ikke har nogen indflydelse på. Det kan være en corona- pandemi eller lignende.